Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka till år1' (6 st.)
-
kan man gå om årskurs 3?
Hej! Jag har den här terminen börjat åk 3 på gymnasiet, och går samhällsvetenskapliga programmet. Jag har däremot starka funderingar kring att hoppa av gymnasiet. Kämpar med psykisk ohälsa, och har jättehög frånvaro för att...
Hej!tråkigt att du har hälsoproblem. Min första tanke är ang.om du behöver bli sjukskriven (på heltid eller på deltid). Om du blir sjukskriven, så är det den sjukskrivande... Läs hela svaret -
Byta gymnasieprogram efter en termin?
Hej! Jag går just nu ekonomi ekonomi, är inne på vårterminen åk 1, och jag har insett att jag inte vill längre gå kvar där, då jag varken är så intresserad av företagsekonmin eller de andra ämnena inom ekonomi, och jag...
Hej Denise!svar på din fråga är: kanske... . Jag kan inte svara Ja, det går, eller Nej, det går absolut inte, utan det beror på... .Jag vill börja med att ge dig 2 råd:- att... Läs hela svaret -
Distant utbildning under gymnasietiden?
Kan man plugga fysik 1a på distans medans man går i gymnasiet om gymnasiet inte kan erbjuda en fysik 1a?
Nej, tyvärr inte.Gymnasieelever läser på (eller via) sin egen gymnasieskola. Det är inte förbjudet att din gymnasieskola köper en kurs åt dig från en annan skola eller... Läs hela svaret -
Byta från natur till bygg?
Hej, jag är en tjej på 17 år som snart gått ut 1:an på det naturvetenskapliga programmet. Jag tycker det är helt okej men svårt i kemi och fysik. Jag vill bli arkitekt men är inte säker på om jag kommer gå vidare till...
Hej Lisa,du kan lägga in ansökan - via gymnasieantagningen - nu, under Omval - till år 1 på BA-programmet, eller på annat program. Om du inte söker till år 1, är det inte alls... Läs hela svaret -
Kan jag rädda mitt meritvärde?
Hej! Jag läser just nu andra året på gymnasiet. I höstas påbörjade jag kursen spanska 4 som mitt i-val, men pga stress valde jag att hoppa av den. Tyvärr kunde jag inte skriva ut mig från kursen helt eftersom jag redan deltagit på ett antal lektioner, och därav gick min lärare med på att...
Hej Maja; på ekonomiprogrammet är En kurs moderna språk - obligatorisk; det kan du bl.a se i EK/programplan/Programplan_EK.pdf men fler kurser moderna språk får läsas på... Läs hela svaret -
Går det att komma in på Harvard utan A i alla ämnen?
Hej! Jag är väldigt sugen på att studera i USA, gärna vid ett så prestigefullt universitet som möjligt. Jag har någorlunda bra betyg, med ett snitt något närmare A än B poängmässigt. Jag inser dock att detta inte på långa vägar räcker till att komma in på de mest prestigefulla universiteten i...
Hej Ludvig,om studier utomlands kan Fråga SYV endast ge mycket generell information; exempelvis kan vi hänvisa till en sida som vi bedömer som pålitlig -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga