Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Spanska 4' (20 st.)

    • cassandra04

      Meritpoäng i spanska 3 och spanska 4 i samhällsprogrammet?

      Hej SYV! Jag tog studenten i somras och jag läste samhällsprogrammet med särskild musik inriktning. Jag läste kurserna matte 3b, spanska 3 och spanska 4. Får jag 1,5 i meritpoäng då? Jag läste spanska 3 i 1:an och spanska 4 i 2:an och matte 3b i trean. Jag förstår inte om man får merit för...

      Milla : : Hej,för att svara på din fråga måste jag veta  Vad krävs det för särskild behörighet till "din" högskole-universitetsutbildning?... Läs hela svaret
    • Adam

      Nackdelarna med att inte läsa språk på teknikprogrammet?

      Hej! Jag började precis på teknikprogrammet och jag undrar om det är värt att fortsätta läsa spanska trots att man inte alls gillar det, jag vill ha så mycket merit som möjligt efter gymnasiet såklart men jag undrar hur det funkar om jag läser matte 4 och 5 i 3an och engelska 7 men väljer att...

      Mikael: : Det går att uppnå högsta möjliga antal meritpoäng även utan att på gymnasiet läsa moderna språk. Läs gärna information på Gymnasieguiden/merit
    • viviana

      Går det att höja sin merit så?

      Om jag går ut gymnasiet och vill höja min merit kan jag då läsa spanska steg 4 på komvux distans (som jag inte har läst tidigare) för att få 1.0 meritpoäng?

      Anna: : Hej Viviana,om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa spanska 4 på distans, då får du givetvis söka läsa den kursen. Om du blir antagen och genomför kursen... Läs hela svaret
    • Agnes

      är det värt att läsa spanska 4?

      Hej! Jag går i ettan nu på hum och läser spanska 3, men kommer nog precis få ett E. Nästa år kan jag välja att fortsätta läsa spanska 4 eller läsa ett nytt språk istället. Min fråga är hur högt betyg jag...

      Peter: : Hej Agnes,godkänt betyg i moderna språk 4 ger + 1.0 (av totalt 22.5 möjliga) så det är mycket! Dock om du riskerar att få F i mod.språk4, så är det kanske ändå... Läs hela svaret
    • Hans

      Hoppa från Spanska 4 till Spanska 1/2?

      Hej! Jag går på samhällsvetenskapsprogrammet och ska alltså läsa 2 kurser Moderna språk. Jag har redan läst Spanska 3, men känner nu att till andra året att Spanska 4 skulle vara för svårt. Är det möjligt att hoppa ner till Spanska 1 (eller 2) även om man läst och fått betyg i Spanska 3? Det...

      Mikael: : Hej Hans,jag tror inte du kan läsa Spanska 1 eller 2 när du redan har godkänt betyg i Spanska 3.Du behöver inte läsa Spanska 4, utan du kan läsa Tyska 1 eller Franska 1, nybörjarkurs i... Läs hela svaret
    • Manuela

      Kan man tenta av en högre kurs utan att ha läst föregående kurser?

      Hej! Jag läste Franska 3 på gymnasiet och om jag förstår det rätt så ger den kursen 0,5 meritpoäng. Jag talar redan flytande spanska och undrar om jag kan tenta av spanska 5, ev. spanska 4 även om jag inte läst de föregående kurserna...

      Anna: : Hej,max antal meritpoäng för moderna språk är 1,5 och ingen kan få fler. Reglerna för meritpoäng för de som har examensbevis (eller läser mot examensbevis) finns på gymnasieguiden.se/merit
    • Amanda

      Höja meritvärde efter gymnasiet?

      Hej! Jag ångrar stort att jag inte tog moderna språk spanska 4 i gymnasiet eftersom det skulle gett mig ytterligare 1.0 till min merit. Min fråga är om det nu i efterhand går att läsa det på komvux och lägga på det i efterhand eller om jag...

      Anna: : Hej Amanda,du förlorar inget på att läsa moderna språk 4 på komvux, för att du kommer även fortsättningsvis prövas i BI, direktgruppen (med det lägre meritvärde,... Läs hela svaret
    • Caroline

      Kan man välja spanska som i-val ?

      Hej ! Jag tänker välja spanska 4 som min i-val i 3:an. Är det möjligt att göra valet när jag har läst spanska 3 i 1:an ? Och när jag har läst mitt modersmål som modernt språk 4 i 2:an ?

      Mikael: : Hej,det finns inga förbud mot att läsa de kurser som du vill välja, men det är endast din skola som kan svara på om de kurserna kommer att erbjudas på din skola och om ditt schema kommer passa... Läs hela svaret
    • Maja

      Kan jag rädda mitt meritvärde?

      Hej! Jag läser just nu andra året på gymnasiet. I höstas påbörjade jag kursen spanska 4 som mitt i-val, men pga stress valde jag att hoppa av den. Tyvärr kunde jag inte skriva ut mig från kursen helt eftersom jag redan deltagit på ett antal lektioner, och därav gick min lärare med på att...

      Anna: : Hej Maja; på ekonomiprogrammet är En kurs moderna språk - obligatorisk; det kan du bl.a se i EK/programplan/Programplan_EK.pdf men fler kurser moderna språk får läsas på... Läs hela svaret
    • Emil

      Kommer jag kunna ta studenten pga av ett F?

      Jag går i 2an och fick E på första kursen i spanska 3. Nu läser jag spanska 4 och det ser ut som att det kan bli F. Kommer jag fortfarande kunna ta examen då? Tack

      Anna: : Ja, med F i moderna språk 4 kan man ta ut examensbevis, om man för övrigt uppfyller kraven för examensbevis. Gör ditt bästa men om du får F - så kan du fortfaranede... Läs hela svaret
    • Maryam

      Hjälp att räkna ut Meritpoäng i moderna språk?

      Hejsan. Jag är lite förvirrad och förstår inte hur jag ska räkna ut mina extra meritpoäng och hur mycket det blir. Jag har läst naturvetenskaps programmet på gymnasiet, och sedan läst upp några betyg. Till högskolan som jag vill söka är särskilda kunskaper bara spanska 4. Och jag har betyg i...

      Peter: : Hej, maximalt antal meritpoäng som man kan få inom Moderna språk är 1,5. Så du kan inte få mer än 1,5 i merit för moderna språk. Du skriver att... Läs hela svaret
    • Felicia

      Får jag högskolebehörighet även om jag har streck?

      Hej! Under årskurs 1 på gymnasiet så läste jag kursen Spanska 3 men kände att jag inte fick ut något av det. Den fick mig bara att må dåligt. Därför valde jag att ta ett frivilligt F istället. Imorgon så börjar jag årskurs 2. För dom andra som läste samma kurs som jag hoppade av innebär detta...

      Anna: : Hej Felicia, om du "bara" inte går på lektionerna, så är det "skolk" och du blir av med Studiebidraget från CSN. Även om du har F i Spanska 3, så får du... Läs hela svaret
    • Pierre

      Byta från franska 3 till spanska 4?

      Tjenare! Jag går för nuvarande franska 3 i årskurs 1. Jag kan flytande spanska, är det möjligt att byta till spanska 4 sedan när jag börjar årskurs 2? Mvh, en kille som är trött på franska

      Julia: : Hej Pierre, om din gymnasieskola erbjuder Spanska 4, kan du läsa den kursen. Det finns inget krav på att man läser bara ett modernt språk eller två kurser i Samma språk: man får ha... Läs hela svaret
    • Max Anders

      Att läsa moderna språk 4 som Natur-elev?

      Jag har en vän som pluggar Naturkunskap och vill läsa moderna språk 4 för utökat meritvärde, trotts att det inte ingår i kursplanen. Hon har dock håltimmar som hon vill uppoffra - dessa är samtidigt som bl.a spanska lektionen. Kan hon då läsa spanska steg 4 så länge det inte krockar med något...

      SYV-besökare: : Hejsan, den eleven som vill läsa någon kurs som idag ej finns i elevens Individuella studieplan måste prata med Studie- och yrkesvägledare på sin skola. Om det inte finns... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga