Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'e' (6 st.)

    • Jens

      Borde man gå på sommarskola om man har E i ett ämne?

      Hej, jag fick ett C i matte 1c förra terminen och pågrund av distansen så har jag sänkt mig till ett E i matte 2c medans jag annars har ett snittbetyg av B i tekniklinjen. Mina föräldrar vill att jag ska gå på sommarskola pågrund av min matte....

      Anna: : HEJ Jens!Fick du veta att du får gå på sommarskola? Det vanligaste är att endast elever som fick F i en obligatorisk kurs inom ämnena matematik, svenska och engelska kan... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan meritvärde sänka när man läser in ämnen?

      Hej! Jag funderar på att läsa in ma3, men tänkte höra om meritpoängen kan sjunka om man läser in ämnen som exempel bara får ett E i betyg?

      Anna: : Hej Linda,meritpoängskurs kan inte sänka ditt meritvärde. Om du ex. får F betyg, blir det ingen skillnad - om du redan har examensbevis och läser kursen sedan, F betyg kommer ej... Läs hela svaret
    • Emelie

      Hur ska jag göra för att bli veterinär?

      Hej! Jag kan börja med att säga att jag är 16 år och går mitt första år på gymnasiet, på ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Det är såhär att jag på senaste tiden har börjat ångra mig, och istället förstått att jag nog hellre skulle vilja utbilda mig till veterinär istället för jurist...

      Daniel: : Hej Emelie, du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem. 1. Har komvux någon åldersgräns? Alltså måste man vara i någon viss... Läs hela svaret
    • Kenan

      Vad kan jag ansöka på ?

      Hej allihop! Jag har ett fråga kenan heter och jag kommer from syria och jag har gymnasiet betyg och jag har studerat ett år på högskolan i mitt land nu fick jag bedömning till mitt betyg matematik 2 och engelska 5 .mitt fråga är nån vet högskolan som kan jag ansöka på ?

      Julia: : Hej Kenan, godkänt betyg i Engelska 6 krävs för att bli behörig till högskoleutbildning i Sverige. Om du har engelska 5, behöver du läsa engelska 6 - för att bli behörig till... Läs hela svaret
    • Gäst

      kan elev som fått E på kurs i grundskolan höja sitt betyg på IM?

      Hej! jag undrar följande - kan elev som fått E på kurs i grundskolan höja sitt betyg på IM? Tack för ett snabbt svar och med hänvisning till "lagtext" om möjligt. Mvh G. :)

      Anna: : Hej, det är Kapitel 6 i Gymnasieförordningen som handlar om Introduktionsprogram.§3 t o m §8 i kapitel 6 handlar om Innehåll mm. I §3 läser man bl a: ... "dock inte sådana ämnen som eleven har godkända betyg i".
    • B.

      Hur kan man bli advokat med ett lågt betyg ?

      Hej ! Jag vill bli advokat och för att bli advokat måste man höga betyg, typ A på allt. Om jag har inte A på allt vad kan jag göra ? Ökar chansen att komma in om jag gör högskoleprovet ? Hur mycket chans är det ? Det finns många som söker till universitet. Om man har ett låg betyg måste...

      Milla : : Hej Aylin! Man kan inte få 15 Meritpoäng för att max antal är 2.5. Jämförelsetal /betygmedelvärde/ kan max vara 20.0 (i fall man har alla A-betyg). till Jämförelsetal lägger man de eventuella Meritpoäng och man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga