Gäst
    Hej! jag undrar följande - kan elev som fått E på kurs i grundskolan höja sitt betyg på IM?
    Tack för ett snabbt svar och med hänvisning till "lagtext" om möjligt.
    Mvh
    G. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är Kapitel 6 i Gymnasieförordningen som handlar om Introduktionsprogram.
    §3 t o m §8 i kapitel 6 handlar om Innehåll mm.

    I §3 läser man bl a: ... "dock inte sådana ämnen som eleven har godkända betyg i".

    I §4 läser man bl a: 4 § Programinriktat individuellt val ska innehålla de grundskoleämnen som en elev inte har godkända betyg i och som krävs för att eleven ska bli behörig till ett yrkesprogram samt kurser som ingår i ett nationellt yrkesprogram.

    I §5 läser man bl a: Om hur man tolkar "även andra insatser som är GYNSAMMA FÖR ELEVENS KUNSKAPSUTVECKLING FÅR INGÅ I UTBILDNINGEN" kan givetvis variera mellan olika skolor, men eftersom det står i första meningen "som eleven SAKNAR GODKÄNDA BETYG I" är den vanliga tolkningen att godkända kurser från grundskolan får ej läsas om.

    I §6 som handlar om

    Individuellt alternativ

    läser man: Ang.tolkningen av "även andra insatser...." - se ovan, gäller nog detsamma som i fråga om Yrkesintroduktion.

    §§7 och 8 handlar om Språkintroduktion och i §8 står det bl a: Utbildningen får innehålla grundskoleämnen som eleven inte har godkända betyg i och kurser i gymnasieämnen.

    Sammanfattning
    vad som gäller för Yrkesintroduktion och Individuellt alternativ ang. läsa om (dvs en gång till) redan godkända grundskolekurser är inte 100% klart, men den "rätta tolkningen" är troligtvis att det ej får ingå möjlighet att höja betyg i redan godkända grundskolekurser genom att läsa om dem.
    Ang. de andra tre Introduktionsprogram står det i kap.6 Gymnasieförordningen uttrycklingen att utbildnigen INTE får innehålla grundskolekurser i vilka eleven redan har godkända betyg.