Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lösa ekonomi under studier' (6 st.)
-
Kan jag få CSN för gymnasiekurser trots att jag går på universitet?
Hej! Läser just nu till civilingenjör och är inne på slutet av mitt fjärde år. Jag inser nu att jag antagligen inte kommer bli färdig i tid och kan behöva mer tid för att ta min examen. Problemet är att jag redan läst ett extraår...
Hej!Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför vinner du på att läsa på www.csn.se och om du inte hittar svar på din fråga... Läs hela svaret -
Slut på CSN 240 veckor för universitet?
Hej, jag är tandläkarestudent, mina 240 veckor från CSN tog slut och jag är på termin 6 just nu. Cirka 2 år kvar tills jag blir färdig tandläkare och jag undrar ifall ni har tips där jag kan få mer studiemedel för att kunna...
Hej,tuff situation. CSN förlänger inte "veckorna med studiemedel", så det är klurigt hur man ska försörja sig. Fundera på om du kan söka läsa på... Läs hela svaret -
Kan man få Bidrag till gymnasiet?
Hej! Jag ska söka till gymnasiet och den skolan jag tittar på tar ungefär 2,5 - 3 timmar med buss att komma till. Jag har kollat på Inackorderingstillägg men den skolan är inte en fristående skola och som jag uppfattar det rätt måste man prata...
Hej Ronja,om jag förstår dig rätt så är det en Kommunal gymnasieskola du vill söka till. Finns det samma program och samma Nationell inriktning på någon skola närmare dig? Om... Läs hela svaret -
Universitet och gymnasiet kurser, CSN?
Hej! Om en studerar på universitetet och även på vuxenutbildning (gymnasienivå) samtidigt, kan man ansöka om studiemedel för vuxenutbildning kurserna (inte universitets)? Tack!
Vad är din studietakt på komvux? Läser du på heltid på komvux eller på minst halvtid? För studier som är på lägre takt än halvtid, kan man inte få... Läs hela svaret -
reservkö fyrkanters gymnasium (Norrbotten)?
Hej. Jag vill ställa mig i reservkö på två gymnasium inom fyrkantens gymnasium (Norrbotten). Hur gör jag?
Hej Olivia, olika gymnasieantagningskanslier gör lite olika när de administrerar kring gymnasieantagning; din hemsida för gymnasieval måse vara den här: fyrkanten.dexter-ist.com - se om din... Läs hela svaret -
Privat skola , ingen csn , möjlighet till stöd?
Jag ska börja en privat utbildning hos gilda skolan för att bli hud och spaterapeut i höst, den utbildningen är inte csn berättigad och jag vet inte hur jag ska klara mig när detta är den enda utbildningen som jag känner att jag vill gå. Den kostar 95 tusen men man kan få den kostnadsfri om man...
Du är under 29 år och kan kanske ha rätt till Bostadsbidrag från Försäkringskassan; kontakta FK och ta reda på det. Annat som du kan göra är att försöka... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga