Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'utbildningsort' (7 st.)
-
Vilka hemsidor finns det att söka utbildningar genom?
Hej. Jag har under en lång tid letat efter utbildningar som passar mig men hittar inte många på de sidorna jag kollar på. Huvudsakligen har jag kollat på studentum.se och yrkeshogskolan.se. Jag är mycket teknikintresserad och hade gärna sökt...
Hej,jag har i en kommentar till din fråga ställt frågor till dig (I vilken stad eller inom vilken "pendlingsavstånd" kan du tänka dig utbilda dig? eller är du... Läs hela svaret -
Hur fungerar det om man byter från Handels i Göteborg till Stockholm?
Hej! Jag är snart klar med min gymnasiebehörighet och har funderat på att studera ekonomi på universitet. Handelshögskolan i Stockholm har lockat mig då jag har fått intrycket av att det är en mycket attraktiv utbildning i arbetsgivares ögon...
Hej,hur olika arbetsgivare tänker och var de tycker kan vara väldigt olika. Du kanske i framtiden vill jobba utomlands? Eller så kanske du startar eget och blir din egen... Läs hela svaret -
antagning universitet?
Hej! Jag ska snart söka till universitetet (ingenjör, industriell ekonomi) och är väldigt orolig för hur det ska bli. Min pojkvän och jag försöker nämligen tajma ihop det så att vi hamnar på samma ort. Jag vill helst plugga i lund och...
Hej Elin!Kontakta Antagning.se och ställ din fråga till dem: tel.nr 0771-550720.Vad jag vet, så finns det inte någon sådan möjlighet (i alla fall enligt reglerna) som du frågar om.Vad... Läs hela svaret -
Vilken väg till högskolan är bäst?
Hej, Jag vet inte riktigt vilken väg jag ska gå just nu med mina studier och skulle behöva lite vägledning. Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet på ett av de lite mer eftertraktade/lokalare universiteten. Personlig preferens Lund,...
Hej Jacob,jag skulle ta platsen i Umeå (om jag var i "dina skor").För att... även om du skulle höja ditt meritvärde till absolut högsta (22.5) så kan det vid nästa... Läs hela svaret -
Möjligt att byta lärosäte efter 1 år på civilingejörprogrammet?
Hej! Jag har dessvärre förlitat mig helt och högskoleprovet/mattematik och fysik provet för att komma in på min drömutbildning teknisk fysik på KTH. Bägge ställdes nu in pga coronaviruset tyvärr. Jag kommer kunna komma in på teknisk...
Hej Karl. Möjlighet att byta lärosäte beror i mångt och mycket på om någon hoppar av och platsen bli Ledig; i annat fall kan man inte hoppa in; om ngn plats... Läs hela svaret -
Hur ser ett schema ut på universitet?
Hej! Jag är intresserad av grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Jag har tänkt att läsa det vid Göteborgs Universitet på heltid (100%). Jag bor i Helsingborg och jag vill inte riktigt flytta...
Hej Marwa, att pendla 2,5 timmar enkel väg är inte rimligt; och speciellt med tanke att det kommer - tyvärr- troligtvis att bli förseningar i trafiken...I utbildningen kommer ingå även... Läs hela svaret -
Hur stor är skillnaden mellan olika universitet och hur ska man tänka?
Hej. Hur ska man tänka när man väljer universitet? Har funderat på att läsa juristprogrammet. Bor i Karlstad och vi har precis fått en juristutbildning här, men i framtiden vill jag gärna jobba på de större affärsjuridiska byråerna, är det då otaktiskt att välja en studieort som är distanserad...
Hej Linus,det är tyvärr mycket svår bostadssituation i hela landet, men ännu svårare i storstäder som Stockholm och Göteborg... och vi känner t... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga