Emma

    Hej! Vet att SYV-programmet är ett program som inte går att bygga ihop själv, men vilka kurser kan vara användbara att läsa om man vill jobba som SYV? De kurser som ingår i programmet är oftast programkurser och går ej att söka som fristående kurser men har ni tips på snarlika kurser? Kurser inom karriärval, pedagogik, beteendevetenskap och MI kan jag tänka på.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar vad syftet med att läsa "liknande kurser" skulle vara? Är det för att du vill få jobb (anställning) som SYV. I så fall har jag både goda och dåliga nyheter... SYV i Sverige är (fortfarande) ett icke-reglerat yrke vilket innebär att det är inte förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst och det finns SYV-ar som är utbildade lärare, informatörer, beteendevetare (bara för att ta några exempel) men, å andra sidan, så söker arbetsgivare i första hand de som har examen från SYV-programmet som brukar ofta kallas för "behörig SYV". Om du vill ha viss chans att få anställning som SYV men inte vill eller kan läsa på SYV-programmet, då råder jag dig att fundera på att läsa någon form av lärarutbildning eller kandidatprogrammet i pedagogik, eller något beteendevetenskapligt program. Du får också gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna där SYV-programmen brukar "ligga". Se också i jobbannonser när arbetsgivare söker anställa en SYV, så står det oftast att kravet är SYV-examen.
    Om du vill läsa "liknande kurser" av en annan anledning än att du vill kunna få jobb som SYV, får du gärna återkomma.
    Du får också gärna kika på yrkespresentationen SYV på Framtid.se där du längre ner på sidan ser ganska många exempel på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emma :

      Hej Milla, tack för ditt svar. Jag har redan en kandidat i beteendevetenskap och känner till samtlig info gällande begränsningen i att arbeta som syv utan en syv-examen. Jag undrar mest vilka kurser som kan vara mest lämpliga för SYV-yrken om man vill utöka sin kunskap lite. Kurserna som man läser kan ju variera beroende på var man vill arbeta. Socialt arbete och juridik kan vara bra om man vill jobba inom socialtjänst eller myndighetsutövning är ett sådant exempel. Nu undrar jag vad (utöver de exempel jag nämnde) som kan vara bra att ha med sig i kunskapsbagaget vid arbete som SYV. Tack!

    • Milla : Det kan inte garanteras få jobb, oavsett utbildningar man har med sig. Syv-ar jobbar också på många olika ställen där olika kunskaper krävs. Allmänt, skulle jag säga att ämnen som Samtalsmetodik, Motiverande samtal och konflikthantering är bra att ha kunskaper i om man söker jobb som Syv.