Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till BMA finns i Sverige på universitetsnivå och pågår i 3 år på heltid. BMA är i Sverige ett av de yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs; det yrket är alltså strikt reglerat.
    Utbildning till "laborant" finns på eftergymnasial nivå inom yrkeshögskola och kan t.ex pågå i 2 läsår, se t.ex den här yh-utbildningen: utbildning/yrkeshogskolan-i-karlstad/rocessoperator-laborant
    Och utbildning till undersköterska ligger i Sverige på gymnasienivå och man kan utbilda sig på cirka 3 terminer /1,5 läsår/ om man läser på heltid. Det är alltså tre olika yrken och utbildningar till de yrken ligger på olika nivåer och har olika omfattning i tid. Eftersom yrken laborant och undersköterska inte är reglerade på det sättet att legitimation skulle krävas, då får arbetsgivare anställa i princip vem de vill (med vilken utbildning som helst) enligt egen bedömning.
    Du får gärna läsa om yrken BMA och Undersköterska på www.framtid.se
    Du frågar också vad en laborant gör. Se gärna information på yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant och yhguiden.se/utbildning/campus-vastra-skaraborg/laborant
    Och information om yrket laborant (som också kallas för laboratorieassistent) kan du få om du läser på framtid.se/yrke/laboratorieassistent

    Studie- och yrkesvägledare