SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (vid Örebro universitet) visar på att antagningsgränsen i urvalsgruppen BI låg för VT-23 på 21.15.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (vid Umeå universitet) visar på att antagningsgränsen i urvalsgruppen BI låg för VT-23 på 21.09.
    Du frågar; "Hur många B/C har man råd med för att ha kunnat komma in i år?" och den frågan går inte att svara på. Det är först i efterhand, när antagningen har genomförts och avslutats som man ser vad resultatet blev.
    Vidare är det också så att kurserna på gymnasiet är inte likastora. Fysik1a är på 150poäng och Relitionskunskap 1 är på 50 poäng. Alltså finns kurser som är 3 ggr större än andra kurser och påverkan på meritvärdet blir 3 ggr så stort om kursen är 3 ggr större...
    Exempel: har man alla A-betygen i sitt examensbevis från gymnasiet, har man snittbetyg på 20.0. För att komma över 20.0 (högre upp) måste man även ha meritpoäng/extrapoäng. Vi säger att en elev har max antal meritpoäng (2.5 är max). Har man max meritpoäng som är 2.5, då skulle man haft 22.5 som meritvärde om man hade alla A-betygen (som ger snittbetyg på 20.0) + 2.5 meritpoäng. Om man har max antal meritpoäng, 2.5, alltså, då har man om man vill ha meritvärde på cirka 21,20 "råd" med 13 st. B i 100 poängskurser (eller 12 st.B-betyg i 100poängs-kurserna och 2 st B i 50p.-kurserna), om man för övrigt har alla andra A-betygen. I stället för två st. B- betyg i två stycken 100poängkurser kan man ha B i fysik1a, som är en 150poängskurs och i Religion 1 som är en 50p.kurs.
    Storlek på kurserna spelar roll. Antagningsgränserna kan också ändras från en antagningsomgång till nästa. Rekommendationen är att försöka få så högt meritvärde som möjligt + att även göra högskoleprovet.

    • Patrik727191 : hur många kurser läser man totalt?
    • Milla : Inom vilken utbildning, menar du? "kurser totalt" inom vilken utbildning?