Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Karolinska institutet) visar följande antagningsgräns vid antagning till VT-23:
    21.67 i BI, direktgruppen
    och
    22.17 i BII, kompletteringsgruppen.
    Om den sökande har alla betygen A i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, har hen snittbetyg/jämförelsetal på 20.0. Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5.
    Svar på din fråga om hur många B och C-betyg kan har "råd" med beror delvis på hur många meritpoäng man har + om betygen B och C är i 100poängs-kurserna, i 50-poängskurserna eller i större kurser (t.ex är kursen Fysik1a på 150 poäng).
    Exempel: om man har max antal meritpoäng (2.5) och B-betygen i tre stycken 100poängskurser då får man meritvärde på cirka 22.20. Och har man med samma betyg endast 2.0 meritpoäng, då hamnar man på meritvärde på cirka 21.70. Om vilka kurser som ger meritpoäng var god se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare