Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Svar på din fråga är både Ja och Nej, alltså det beror på när man påbörjade studier på läkarprogrammet;
    det har inför antagning till läkarprogrammet (på de svenska lärosäten) till Höstterminen 2021 skett en stor förändring, och de som i Sverige sökte till läkarprogrammet med start Höstterminen-2021 påbörjade läsa ett 6-årigt läkarprogram, en termin längre än förut.
    För de som efter 6 års studier tar läkarexamen till sommaren 2027 och senare blir det ingen AT-tjänstgöring.

    De som påbörjade läkarprogrammet HT 2021 och senare kommer, alltså, inte att bli AT-läkare, men de som redan innan HT-21 påbörjade läsa på läkarprogrammet kommer fortfarande behöva göra AT-tjänst.

    Studie- och yrkesvägledare