elsamra

    Hej, jag är nu nästan färdig med mitt första år i läkarprogrammet, men studerar utomlands och undrar ifall det hade varit möjligt att byta till samma utbildning i Sverige, utan att behöva ansöka med mina svenska betyg från gymnasiet eller genom högskoleprovet då de inte räcker för antagningen? Hade varit möjligt att "transfer" till svenska universitet alltså. Jag har dessutom läst och ansökt om de universitet som erbjuder alternativa urval för läkarprogrammet, men har riktigt förstått vad som krävs, ifall de fortfarande utgår från betyg/HP poäng, har dock inte blivit antagen när jag sökt heller.

    Att behöva ta om ett år eller några kurser hade inte varit några problem för mig ifall det hade funkat, men vill inte behöva läsa upp gamla betyg (komvux, prövningar etc) för att sedan förhoppningsvis kunna bli antagen.

    Finns det någon position i Svenska universitet som jobbar med sånna frågor som jag kan isåfall kontakta för mer information?

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kontakta studievägledare på de institutioner där läkarprogrammen - i Sverige - ges, är mitt råd. Men jag tror tyvärr att du får Nej som svar på din fråga. Var läkarprogrammet i Sverige ges kan du se i listan på studera.nu/jamfor-utbildning?q=läkarprogrammet
    Du ställer också en fråga om AU,alternativt urval; var god läs info-sammanställning på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Varje lärosäte bestämmer självt om antagning i AU ska göras eller inte. Om vad som gäller för AU till en specifik utbildning bör man kunna hitta information på utbildningens egen webbplats. Exempel på hur AU kan gå till: kraven kan ställas att sökande har genomfört högskoleprovet och man ska ha ett visst resultat, t.ex lägst 1.4 på högskoleprovet för att ha en chans att komma in i AU-urvalet; de som väljs ut att konkurrera i AU kan behöva genomföra ett antal tester och intervjuer och bland annat komma med en motivering på varför de tycker att de är extra-lämpliga kandidater (varför de passar så bra till det valda yrket). Det är ofta en kombination av meriter och subjektiva bedömningar som antagningsgruppen gör som ger stiudieplats i AU-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare