Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    Du har rätt i att det inte finns några regler kring det och det kan vara olika på olika program och även på samma program på olika skolor.
    Det som är det vanligaste är att elever på gymnasiet läser en kurs under ett läsår, och om det är en 50p.kurs då är det färre lektioner per vecka, och om det är en 100p.kurs då är det fler lektioner per vecka. Sedan finns det också större kurser, t.ex Fysik1a är en 150p.kurs; den är obligatorisk på alla inriktningar på NA och TE men på en av inriktningarna på NA respektive TE är även fysik2 en obligatorisk kurs, och det finns elever som vill läsa fysik3 som även den är en 100p.kurs, precis som fysik2. Att läsa en kurs på en termin är inte vanligt i andra fall än matematik på NA och TE. På grund av att NA och TE innehåller så pass mycket matematik, kan man inte läsa en kurs per läsår, man hinner inte med alla mattekurser i så fall. Varje mattekurs är á 100p. men de läses snabbare än på ett läsår; behöver inte vara på en termin exakt, utan kursen matematik 1c kan t.ex sluta i mitten av november i årskurs1 eller i början på februari, t.ex. Hur tät lektionerna ligger beror på flera faktorer: lärarkapacitet, schemat för hela skolan + viktigt hur många obligatoriska kurser i det ämnen som eleverna måste läsa (beror på program och inriktning).
    Det finns också gymnasiala yrkeskurser som är på 200 poäng; de är ganska många. Titta t.ex på Programplan för HV>>; om vi tar som exempel en elev som vill bli Frisör och vill läsa så många frisör-kruser som möjligt. Det finns 1250poäng kurser som heter Frisör; kurserna Frisör 1 - 5 är á 200 poäng vardera; det finns också ett par små kurser á 50 poäng och en 100p.kurs inom frisör. Totalt har jag räknat ihop till 1250 poäng kurser som heter frisör. Inom programfördjupning får man på HV/inriktning frisör, barberare och hår- och makeupstylist läsa 900 poäng + 200p.inom individuellt val; kursen Frisör 1, 200p. ingår som obligatorisk kurs, så det är i så fall 1050p.valbara frisörkurser och en elev bör kunna läsa alla dem, eller i alla fall de flesta - det blir i så fall att läsa dem i snabb takt, t o m snabbare än 200p.per termin (annars hinner man inte - det är ju endast sex terminer som man går på gymnasiet).
    Sammanfattning
    det vanligaste är att eleven på gymnasiet läser en kurs per läsår, men det finns ganska många undantag som beror på att vissa kurser är stora, á 200p., beror också på hur lärarkapacitet ser ut och hur hela schemat för skolan "går ihop".