Gatsby

    Hej, jag har redan fullständiga gymnasiebetyg från samhällsvetenskapsprogrammet med godkänt i alla ämnen och max antal meritpoäng, min fråga är hur lång tid skulle det ta för mig att utbilda mig till undersköterska förutsatt att jag studerar 100 eller eventuellt 50 procent? jag har läst och har godkänt i följande ämnen just nu: Engelska 5 Engelska 6 Engelska 7 Filosofi 1 Fotografisk bild 1 Geografi 1 Gymnasiearbete Historia 1b Historia 2a Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering Idrott och hälsa 1 Matematik 1b Matematik 2b Tyska 3 Tyska 4 Naturkunskap 1b Naturkunskap 2 Psykologi 1 Religionskunskap 1 Religionskunskap 2 Internationella relationer Samhällskunskap 1b Samhällskunskap 2 Samhällskunskap 3 Retorik Svenska 1 Svenska 2 Svenska 3

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till utbildning som leder till yrket undersköterska söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Eftersom du har fullständig gymnasial utbildning blir du (tyvärr) ganska lågt prioriterad, är jag rädd (detta för att de som har fullständig gymnasial utbildning anses, allt som oftast, vara i mindre behov av utbildning jämfört med de som endast har grundskolekompetens och ej läst på gymnasial nivå och numera prioriterar komvux de sökande som är i störst behov av utbildning och med de betyg du har är du bl.a behörig till sjuksköterskeprogrammet. Det är alltså inte alls säkert att du kommer in på utbildningen till undersköterska.

    Svar på frågan hur lång tid det skulle ta dig att gå utbildning till undersköterska...
    Skolverkets rekommendation inkluderar 1500 gymnasiala poäng i Yrkespaket Vård-/omsorg, se skolverkets webb. I det paketet ingår svenska1/100poäng och samhällskunskap1a1/50poäng. Skulle du bli antagen, så behöver du inte läsa svenska 1 och samhällskunskap 1a1, så din utbildning kommer att gå på 1350 gymnasiepoäng. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vekor och på halvtid 10 poäng/vecka. 1350 gymnasiala poäng läser man på heltid på cirka 3,5 terminer eller på halvtid på cirka 7 terminer.
    Mitt råd är att du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se om du kan göra ansökan på komvux-webb. Om du inte hittar var du kan göra ansökan fråga komvux i din kommun. Var beredd att du kan få svar från komvux om att de ej kommer anta dig till någon yrkesutbildning. Fundera därför på andra alternativ (som "plan B").

    Studie- och yrkesvägledare