Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga är tyvärr - nej. Du är för ung. På komvux gäller följande: för att ha rätt till studiemedel måste man vara tillräckligt "gammal", närmare bestämt från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år.
    Om du fyller 20 år under året 2024, då har du rätt till studiemedel på komvux från 1 juli 2024. Innan dess kan du ha rätt till Studiehjälpen/studiebidraget som är samma summa som gymnasieelever får.
    För att ha rätt till studiebidraget måste du läsa på heltid. Du kan läsa om reglerna på CSN´s webbplats/hemsida och du kan också ställa frågorna direkt till dem som jobbar på CSN.
    Hänvisning/lästips:
    www.csn.se/komvux-under20år-studiehjälpen

    Studie- och yrkesvägledare