Julia
    Hej jag ska snart börja att välja en gymnasium och jag vill välja estetiskt linje med bild och formgivning som mål men jag är VÄLDIGT intresserad av att lära mig Japanska samtidigt som jag pluggar på gymnasiet. Finns det möjligheter för mig att göra det? Jag önskar att det fanns möjligheter i Helsingborg eller någonstans nära eftersom jag bor nära där och har inte så stor möjlighet att flytta långt ifrån. Jag skulle gärna fördjupa mig i språket i framtiden eftersom det är mitt dröm att lära sig den. Det skulle vara fantastiskt om det fanns möjlighet att plugga språket och bild samtidigt. jag hoppas på ett bra svar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    de gymnasieskolorna som vi har uppgifter om att de erbjuder läsa Japanska i Skåne, finns i Malmö och i Lund:

    i Malmö
    Cybergymnasiet i MaImö,erbjuder ES/inriktning bild och formgivning; och förutom japanska även - Ryska, Danska och i Japanska gäller: högre kurser  än nybörjarkurs erbjuds, om eIevunderIag finns.

    Bryggeriets gymnasieskola - kommer att erbjuda japanska som individuellt val i åk 2 och 3 från och med läsår 2019-20. Läraren heter Elise Rosberg och undervisar även i serieteckning, med manga som specialitet.

    i Lund
    Gymnasieskolan Spyken som är en kommunal skoIa, erbjuder ES/inriktning bild och formgivning - förutom japanska även Danska 1, Italienska 1, Kinesiska & Teckenspråk för hörande

    ***

    Polhemskolan - erbjuder inte ES/bild... men förutom Japanska, erbjuder även Danska, Italienska och Kinesiska.

    Jag vill också "påminna om" att man kan lära sig saker, inkl språk även utanför gymnasiestudier. Kurser i språk kan man ex. hitta på studieförbund /tyvärr är de då inte gratis/.
    Men prata med dina föräldrar/vårdnadshavare om de har lust och råd att köpa en japansk-kurs för dig ex. via folkuniversitetet.