Sabina
    Hej undrar hur jag kan klara engelska 5. Har läst på gymnasiet fick helt ok betyg mest VG i dom flesta ämne förutom engelska A nu kallas det för engelska 5 i det ämne fick jag IG tyckte inte alls att det var lätt med engelska. Just nu jobbar jag som undersköterska men vill gärna läsa till lärarerasisstent hur kan jag då lite tips eller information om det ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,

    det är inte säkert att du behöver få godkänt betyg i eng 5.
    >> Lärarassistent - är utbildningar på yrkeshögskola, eller kan de också finnas inom fokhögskola.

    För yh till lärarassistent krävs det - ibland - godkänt betyg i svenska 2 - och ibland endast "grundläggande behörighet till yrkeshögskola", som är Gymnaseikompetens... men i praktiken avgör det de utbildningsansvariga, vem som har förutsättningar för att klara av utbildningen; så mitt råd till dig är att du söker alla de olika utbildningar inom yrkeshögkola och folkhögskola om du är intresserad av.

    Om du ändå vill klara av att få godkänt betyg i eng 5, så handlar det mycket om hur språkbegåvad du är; hur motiverad du är; och hur lång tid du är beredd att lägga på studierna. Sök till komvux - sök att läsa på så låg takt som möjligt, ex. på 25% av studietakt, då läser du eng 5 på 2 terminer - kanske bäst är det att läsa lärarledd form, på kvällstid eller på dagtid, om du kan gå från jobbet för att delta i lektioner. Eller så kanske kan komvux i din kommun erbjuda läsa "på flex" (mitt emellan distans och lärarledd undervisning).

    Tips om Studieteknik - se >> gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    hälsningar
    Mikael SYV