Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Matteus!
    mitt råd är att du vänder dig med din fråga till studievägledare på de lärosäten där lärare i Idrott utbildas. Vad gäller legitimationer för lärare så är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som bestämmer. När man frågar på den avdelningen hos skolverket om vilken utbildning förutom ämneslärarprogrammet som ger "rätt" till lärarlegitimation, får man svar att man får fråga studievägledare på lärarhögskolorna. Vi har tidigare fått svar om att med 90 högskolepoäng i ämnet idrott och lärarexamen, så blir man behörig att undervisa i Idrott på grundskolan och på gymnasiet, men jag vet inte om det är annorlunda om man har lärarexamen som lärare i Fritidshem. Det kan i bästa fall räcka med 90 högskolepoäng i ämnet idrott, men du kan kanske behöva komplettera med ngt annat också, t.ex läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Du behöver få svar från studievägledare på lärarhögskolan. Du kan också försöka få svar direkt från skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lärare : Tack för svaret , men jag kommer ha examen som lärare , behöver man ändå läsa kpu för att det ingår ju i lärarexamen
    • Julia : Fråga studievägledare på lärarhögskolorna som utbildar till Idrottslärare. Oavsett vad vi eller någon annan säger, så är det ett beslut som skolverkets avdelning för lärarlegitimationer tar. Varför vi hänvisar till studievägledare på lärarhögskolorna, är för att de är experter på lärarutbildningar och lärarlegitimationer. Vi som svarar här är allmänna studievägledare, alltså har vi övergripande kunskap om alla yrken och alla utbildningar. Man kan ju inte bli expert på alla yrken och alla utbildningar. Därför hänvisar vi dig till att fråga experter på just det område som din fråga gäller. Varför jag tänker att det kanske är skillnaden ... för att ämneslärare och lärare i fritidshem är ju visserligen Lärare men det är inte samma innehåll i utbildningen. Jag undrar t.ex om du i din utbildning läste om betygssättningen. På fritidshem sätter man ju inte några betyg...
    • Lärare : Har hört av mig till olika studievägledare men de hänvisar mig till Skolverket. Jag har varit i kontakt med Skolverket och de säger att de funkar, men de lite svårt o veta exakt vad de menar vill ju vara sten säker på de. På svar på din fråga om betyg, jo vi har läst om betygsättning under kursen.
    • Julia : Jag tycker du får bäst svar från studievägledare på din "gamla" utbildning och/eller hos studievägledare på de lärosätena där lärare i idrott utbildas. Du kan annars uppnå 90 hp i idrott och ansöka om utökning av din tidigare legitimation, hos skolverket. Förhoppningsvis får du ett positivt svar. I annat fall kan du "ta det vidare" då...
    • Milla : Det är ju skolverket som beviljar utökning av lärarlegitimationer. Det hjälper inte dig om vi säger någonting eller någon annan... det är ju vad skolverket sedan bestämmer som kommer att gälla. Frågor kring utökning av lärarlegitimation är svåra med många regler. Skolverket kan också ibland bevilja undantag. Vi är allmänna SYV-ar, inte experter på utökning av lärarlegitimation, så du får nog bättre svar på din fråga hos studievägledare på Lärarhögskolorna och i första hand den lärarhögskolan som utbildar lärare i idrott. Lycka till! Julias (ovan) förslag om att du testar ansöka om utökning av din lärarlegitimation när du har samlat på dig 90 högskolepoäng i idrott, tycker jag är bra. Jag hoppas det funkar! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer