josefine

    Jag har under två år försökt klara mina två tentamen i matematik som jag har kvar för att få ut min lärarlegitimation. Jag lyckas inte klara dessa och undrar vad jag kan göra. Min skola säger att jag endast kan göra min tentamen för att få ut legitimationen. Sedan har jag hört att man förlorar sin utbildning om man att inte klarar sin tentamen inom fem år efter kursen, är detta sant. Hur ska jag ta mig tillväga. Idag är jag en verksam lärare och har en årskurs 1. Jag vill ha tips på hur jag ska göra, jag har pluggat i fyra år och är jätte orolig nu. Det finns ingen chans att jag klarar mina tentamen där. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,

    vänd dig till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Som regel måste man ha lärarexamen i grunden, men fråga om skolverket kan göra ett undantag. Vi känner också till några exempel på när lärare har jobbat som obehöriga under längre tid, t.ex 8-10 år kunde skolverket ge dem legitimation "på grund av lång relevant arbetslivserfarenhet" (det finns så vitt jag vet ingen regel kring det - det är också ett undantag).
    Prata också med studievägledare på den lärarhögskolan där du läste din lärarutbildning, fråga om hen känner till något liknande fall och om hen kan ge dig några råd.
    Jag vill också råda dig överväga göra dyskalkyli-utredning med speciallärare i matematik, t.ex på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; om det skulle visa sig att du har någon form av dyskalkyli, borde du kunna få undervisning av speciallärare och på så sätt förhoppningsvis klara av mattetentan.