Mikael SYV på FrågaSYV

    Utbildningsutbud av högskolornas utb med start hösten 2018 fastställs till 15 mars, då Ansökningsperioden börjar .

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,

    Mikael svar stämmer; utbildningsutbud fastställs till 15 mars om man vill söka högskoleutbildningar i Sverige till hösten.
    Men jag kan lägga till att - som det är idag - så har fyra lärosäten i Sverige tillstånd att utfärda examen för lärare i Hem- och konsumentkunskap; det är följande lärosäten;

    1. Göteborgs Universitet
    2. Högskolan i Kristianstad
    3. Umeå Universitet - om du i första hand är intresserad av Umeå Universitet, kontakta dem - kontaktuppgifter finner du på https://www.umu.se/utbildning/kontakta-oss/ ;
    4. Uppsala Universitet.

    Om ngt. nytt lärosäte kommer att också kunna utfärda examen för hem- och konsumentkunskapslärare i framtiden, vet vi inte idag. Vi utgår ifrån att det är de fyra lärosäten som även till hösten 2018 blir aktuella i det avseende.

    Sök info på de fyra lärosätenas hemsidor. Om du inte hittar, kontakta studievägledningen på respektive högskola/universitet. Du kan vänta till 15 mars 2018 när det blir möjligt att söka utbildningar till hösten; för info bör dyka upp tills dess... men risken finns i det att i fall du vill ställa frågor under Ansökningsperioden 15 mars - 16 april  kan det ev bli långa väntetider på att få svar pga extremt många frågor kommer in under ansökningsperioden och studievägledare på lärosätena hinner ofta tyvärr inte svara.
    En bra idé är kanske att försöka hitta så mycket info som möjligt redan nu; och sedan kika noga den 15 mars och i fall du inte hittar eller av en annan anledning vill ställa frågor, har du då "bättre tid" - då en hel månad återstår av ansökningsperioden.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA