Ida
    Hej! Jag kom in som 1a reserv på lärarprogrammet. Att bli lärare är inte min dröm. Men min dröm är att jobba med barn och unga så därför undrar jag om jag kan läsa till lärare men använda mig av den utbildningen till nåt annat yrke än just lärare? Läraryrket känns för stressigt för mig.

    Om man börjar ett program kan man göra högskoleprovet iallafall?

    Jag har intyg från folkhögskola, vilka vägar/chanser finns för mig att komma in på de utbildningar jag egentligen vill?

    Tack för att ni finns! :-)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    alla kan göra högskoleprovet, oavsett vilken utbildning man går eller om man inte går någon utbildning.

    Ang. använda lärarexamen i ngt. annat yrke - kan olika möjligheter finnas... kika gärna på www.framtid.se - där vi presenterar tusentals olika yrken, ex. se Yrke Studieförmedlare>>... Akademisk examen kan man använda för att ex. bli en Arbetsförmedlare >>> och kanske jobba just inom "ungdomsgarantin" - med ungdomar från 16 år.

    Du skriver att du vill komma in på några utbildnignar, egentligen - vilka är de utbildningar som du egentligen vill komma in på?

    Vänliga hälsningar
    Julia syv

    • : Alltså jag är osäker. Jag brinner för barn och unga men funderar på att utbilda mig först till något där jag kan tjäna lite pengar... Typ fastighetsmäklare eller jurist. Men känns som att mina chanser är ganska små att komma in? Jag har intyg ifrån folkhögskola. 3.00
    • Liselotte : Gör högskoleprovet. Till Fastighetsmäklare kan man snabbast utbilda sig på 2 år; till Jurist - på 4.5 år (om man kommer in på utbildningen). Att jobba med "barn och unga" kan man på väldigt många olika sätt. Jag råder dig att kika på olika yrken på www.framtid.se
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    du skriver om att du vill jobba med barn och unga; samtidigt uppger du att du vill tjäna "bra med pengar" men orkar inte med för mycket stress, om jag förstår dig rätt.
    Det är mycket svårt att hitta ett jobb där man tjänar "bra med pengar" men som innebär lite stress... Anställningar där man tjänar bra med pengar brukar vara eftertraktade och det är stressigt att ens försöka få de jobben. Visserligen finns det olika typer av stress... och så kan dina mål, intressen och förutsättningar också ändras ganska mycket, du är fortfarande mycket ung.
    Egnaföretagare/entreprenörer kan (om de har en hållbar affärsidé, jobbar mycket och har tur) tjäna bra med pengar, men det är ett mycket stressigt yrke, där det inte finns några garantier på att lyckas.

    Att förena alla de olika önskemål du har i ett och samma yrke kan bli svårt.
    ***
    Om jag förstår din situation rätt, står du som första reserv till Lärarprogrammet. Du har mycket goda chanser att komma in; och om du kommer in och samtidigt då inte har ngt. annat "bra" alternativ - så tycker jag att du kan gott börja på lärarutbildningen. Du kan samtidigt som du läser till lärare söka andra utbildningar och söka jobb eller försöka starta "eget"... det är inte förbjudet... du kan också hoppa av vilken utbildning som helst när som... om du inser att det är "inget för dig". Frågan är då Vad du har för Andra realistiska alternativ?

    Alternativa karriärmöjligheter för lärare
    En person med lärarutbildningen i "bagaget" kan även arbeta på andra arbetsplatser än i skolorna och även i andra branscher än Utbildningsbranschen. Ex. kan lärare få jobb som Arbetsförmedlare>>, som Integrationssamordnare, som KAA-ansvariga>>; de kan också bli t.ex Utbildningsjournalister eller Utredare>> (t.ex Studiestödsutredare>>Utredare på Försäkringskassan>> eller på Skatteverket>>).

    Liselotte