Lolu06

    Hej, Jag har på sistone funderat på att läsa tvåan och trean på ett år dvs. ta studenten ett år tidigare. Jag har träffat ett par personer som gjort det men på andra skolor och jag vet att det kommer bli stressigt. Men jag tror att jag kommer klara det. Jag vill främst göra det för att jag var på ett utbytes år och kommer nu bli tvungen att ta studenten ett år senare än mina kompisar. Dessutom så hart jag det ganska lätt för skolan och har rätt så bra betyg från ettan. Jag vet att jag kanske inte kommer få lika bra betyg i kurserna om jag läser två år på ett, men för det jag vill läsa vidare till så behövs inte så hög merit. Men trots det så är jag rädd för att jag kanske inte kommer klara det och att det kommer lämna dåliga spår psykiskt. Och även fast det jag är sugen på att läsa nu inte kräver så hög merit så vill jag fortfarande ge mig själv chansen att kunna läsa vad jag vill efter gymnasiet. Är det värt att göra och är det många som gör det? Kommer min skola ens gå med på det och kan jag få bra betyg? Tack för er tid i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får givetvis fråga på din skola om du kan läsa två på på ett läsår men jag tror du får Nej som svar. Det hör inte till elevens rättigheter att läsa i snabbare takt än heltid. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per veckan. Hur bra betyg man har från "ettan" eller att man tror att man klarar av att läsa 200% av heltid, spelar ingen roll för att det är "fysiskt omöjligt" för dig att klona dig - du kan ju inte sitta på två olika lektioner samtidigt. Att du känner några personer som skulle ha läst två läsår på ett läsår på gymnasiet låter otroligt! Jag är nyfiken på vilka skolor som de gick på...
    OBS! det kan finnas "en på miljonen" super-särbegåvad elev som läser universitetskurser redan i grundskolans årskurs 5... men sådana fall är otroligt sällsynta.
    Som sagt, jag har extremt svårt att tro att det som du beskriver i din fråga blir möjligt. Det hör inte till elevens rättigheter. Tycker du att det är lätt att läsa och du har mycket fritid över, rekommenderar jag att du försöker skaffa dig extrajobb (att ha mer arbetslivserfarenhet är alltid bra!). En annan möjlighet är att rektor på din skola kan bevilja dig läsa en eller några extra-kurser som i ditt examensbevis blir U-kurser (utökat program); att ha läst utökat program ger, i sig, inga fördelar inför eftergymnasiala studier men du får mer kunskap och kan få bredare behörighet (bli behörig till ännu fler eftergymnasiala utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare