varti
    Hej,

    Jag har gått SAM programmet i gymnasiet och vill läsa ett naturvetenskapligt basår för att plugga vidare till läkare.
    Mina betyg från gymnasiet räcker inte för ett läkarprogram i sverige.

    Vad är skillnanden mellan att läsa ett naturvetenskalpligt basår på komvux/universitet?

    Vad vore det bästa alternativet för att höja mina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Varti,
    Höja ditt meritvärde kan du på komvux, inte på basår på högskolenivå. För att höja ditt meritvärde genom komvux studier måste du få högre betyg i Fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 än genomsnitt av dina betyg från examensbviset.
    Läser man nat.vet.basår på högskolenivå, kan man få Behörighet, men meritvärde påverkas inte.

    Vänligen
    ANNA

    • : Betyder detta att första terminen av basåret (på komvux) inte kommer påverka mitt meritvärde oavsett vad jag får för betyg?
    • Anna : Så kan man kanske säga, ja.... Om du på komvux läser fysik 1a, kemi1, biologi 1 och matte 3 under första terminen på komvux och det är inte just de kurserna utan HÖGRE kurser som krävs för särskild behörighet, så ja. Det är betyg i just Fysik2, Kemi2, biologi2 och matematik 4 som kommer att räknas in... men det finns ändå ingen anledning att avsiktligt försöka få lägre betyg än man kan få.
    • : Jag har precis fått veta skillnaden mellan att läsa natur basår på komux/universitet. Ämnen som ingår i basåret är inte mina starkaste, så jag vill helst bevara mitt meritvärde så som det är nu för jag är säker på att jag inte kommer få höga betyg på dessa ämnen... Om jag läser första terminen av basåret på komvux och den andra på universitet kommer första terminens betyg påverka mitt meritvärde?
    • : p.s vill ju plugga vidare till läkare
    • Anna : Det är inte säkert möjlighet finns att läsa "första terminen av basåret" på komvux och andra - universietet. Det är inte vanligt att universitet erbjuder "basterminer" och innehåll i en sådan "bastermin" (om den erbjuds) kan vara olika från ett universitet - till annat. Oavsett var du läser, kommer inte "undeliggande"/lägre kurser räknas in. Och läser du hela basåret på universitetet, räknas inte ditt meritvärde om utan du behåller det som du fick på dina gymnasiala betyg /Examensbeviset/.
    • : Så jag kommer att kunna bevara mitt meritvärde och samtidigt läsa basåret på komvux? Jag vill som sagt bevara meritvärdet från gymnasiet då jag vet att natur ämnen inte är mina starkaste... kort sagt - en kan bara höja sitt meritvärde via basår på komvux och INTE sänka??
    • Anna :

      Det du skriver i din kommentar - stämmer tyvärr Inte! Man kan visst sänka sitt meritvärde: om man läser fysik 2, kemi 2, biologi 2 och/eller matematik 4 på Komvux; betyg från komvux i de kurser som krävs för Särskild behörighet räknas in i ditt meritvärde. Man kan på så sätt både höja och sänka sitt meritvärde. ... Vill du garanterat ha ditt meritvärde opåverkat, sök till folkhögskolorna eller till basåret på högskolenivå.Var god läs info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    • : Vet ni ifall Röda korsets Folkhögskola undervisar på ett sätt som inte kommer att påverka mitt meritvärde?
    • Anna : Alla svenska folkhögskolor ger Omdöme. Omdöme kan inte "sammanföras" med betyg från gymnasiet eller komvux; därför påverkar inte omdöme det meritvärde som man får på betygen i examensbeviset - och det gäller alla svenska folkhögskolor.
    • :

      Jag har nu ansökt basår i folkhögskola, har skickat in mina betyg från gymnasiet. Jag har även kompletterat matte2b kursen på komvux så på gymnsieexamen står det att jag har F på matte2b. Måste jag skicka en enskild blankett på kompletterade betyg eller kan folkhögskolan se ?

    • Anna : Skicka även kopia på betyget Matte 2b till folkhögskolan som bilaga till din ansökan; det är inte säkert att folkhögskola kan se ditt kompletterande betyg.
    Läs alla kommentarer