Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Riksintag är ett av de viktiga begrepp som används i samband med gymnasievalet i Sverige. Det är fristående gymnasieskolor som har riksintag.
    Riksintag innebär att alla sökande, alltså elever från hela landet, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i, tas emot som "förstahandssökande": elever från hela Sverige konkurrerar om gymnasieplatser på friskolorna på samma villkor och de sökande som bor nära skolan och de som bor många mil därifrån prioriteras på samma sätt.
    Riksintag skiljer sig alltså från lokala intag där platserna, i första hand, erbjuds till elever som är folkbokförda i den specifika kommunen eller regionen där skolan är belägen.
    Riksintag innebär också att antagningsprocessen kan vara mer konkurrenskraftig eftersom elever från hela landet kan konkurrera om platserna.
    Exempel på gymnasieskolor som har riksintag på alla sina utbildningar:
    Spira Teoretiska Gymnasium - Lund
    Spira Teoretiska Gymnasium -  Stora Essingen
    Fria Läroverken
    Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket, SSHL
    Järna Naturbruksgymnasium
    Johannes Hedberggymnasiet
    Jensen gymnasier
    Hörby Yrkesgymnasium
    Hvilangymnasiet
    Hagströmska
    Gymnasieakademin
    Grillska gymnasier
    Gamlebygymnasiet
    G.O. Kompetens Transportgymnasium
    Fryshuset Gymnasium
    Friskolan Nytorp
    Franska Skolans Gymnasium
    Forshagakademin
    Film- och Musikgymnasiet
    Drottning Blankas gymnasier
    Donnergymnasiet
    Distra Gymnasium
    Dille Gård Naturbruksgymnasium
    Praktiska gymnasier
    Designgymnasier
    Cybergymnasiet Stockholm
    Curt Nicolin Gymnasiet
    Christinagymnasiet
    Carl Wahren Gymnasium
    Birger Jarls Gymnasium
    Bergstrands gymnasier
    Rymdgymnasiet

    Har man råd att flytta för att gå på gymnasiet?
    Om eleven måste flytta till skolorten för att kunna gå på en fristående gymnasieskola kan hen ansöka om Inackorderingstillägg hos CSN. För att kunna få det beviljat av CSN måste tiden för att resa (med kollektiv trafik) till och från skolan överstiga 2 timmar om dagen; även andra villkor måste också vara uppfyllda, t.ex att en "likvärdig" utbildning som eleven kunde komma in på, ej finns närmare elevens "föräldrahem".
    I fall CSN nekar bevilja inackorderingstillägg kan gymnasieskolan erbjuda eleven ekonomisk hjälp för att kunna bo på skolorten; dock är det långt ifrån alla skolor som gör det; man får fråga om det på den skolan dit man söker.
    Exempel på en gymnasieskola som erbjuder den sortens ekonomisk hjälp är Älvdalens Utbildningscentrum.
    Hänvisningar/lästips:
    csn.se/tillagg-till-studiestödet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillägg
    gymnasieguiden.se/reportage/skoltyper

    Studie- och yrkesvägledare