Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda dig att söka svar hos studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges, som du är intresserad av. Jag kan inte hitta något program som skulle utbilda till Civilingenjör i industriell ekonomi på distans (den utbildning tar 5 år på heltid och ges i bunken form, på plats). Jag tror inte heller att det skulle gå att sätta ihop kurserna (fristående kurser) som man läser på distans till en sådan examen.
    Det borde vara lättare att sikta på högskoleingenjörsexamen (som inkluderar färre högskolepoäng och därför krävs färre godkända kurser).
    Om det är viktigt för dig att kunna ta ut examen, då råder jag definitivt att samråda med studievägledare på de institutioner där du vill ta ut din examen.
    Men om du kan tänka dig läsa några kurser "endast för att" få mer kunskap och höja din kompetens, se i så fall vilka kurser som ingår i programmen som leder till de sorters examina som du är intresserad av och se sedan om du hittar några kurser som ingår i programmen som fristående kurser som går att söka läsa på distans.
    Vad gäller "distans" vill jag påminna om att det finns olika varianter, bl a distans med obligatoriska träffar, så det får man "se upp för".

    Studie- och yrkesvägledare