Tildeka

    Hej! Jag hade tänkt söka in till socionomprogrammet i Växjö nu till hösten och inser att det programmet endast har studieort Kalmar om man vill ha programstart på hösten, därefter är studieorten Växjö under våren. Jag har inte tänkt studera någon annanstans då det var mest lägligt att plugga i Växjö i min situation och skulle väldigt gärna velat plugga nu till hösten och inte vänta ytterligare ett halvår. Så min fråga lyder: Finns det möjlighet att eventuellt börja studera socionomprogrammet(första terminen) på ett annat universitet(tänkte distans) och sedan fortsätta utbildningen i Växjö till vårterminen?

    Eller kan man eventuellt läsa kurserna som tillhör termin 1 som fristående kurser under första terminen för att sen börja studera på programmet därefter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan se om kurserna som ingår i socionomprogrammet ges som fristående och sök till dem i så fall - det kan inte skada att du gör det. Men med din plan så tänker jag på att i fall Termin 1 går i Växjö på våren och Termin 2 på hösten, sedan termin 3 på våren och så vidare... hur skulle det funka om du efter termin 1 som du läser på hösten (och då vill läsa termin 2 på våren)vill kommer in i termin 2, men den kommer gå i Växjö på hösten.. då får du en termin-uppehåll mellan termin 1 och 2 i så fall, eller tänker jag fel?
    Du får gärna samråda med studievägledare på det aktuella programmet.
    Vad jag kan se utifrån information i din fråga så kommer det inte att "gå ihop". Du ska behöva vänta antingen en termin innan programstarten, eller en hel termin mellan termin 1 och 2... så du blir, hur som helst, inte klar med din examen snabbare. Att byta ort kan inte heller garanteras. Men du kan, så klart, läsa termin 1 i Kalmar nu till hösten, söka sedan till hela programmet på nytt i Växjö till våren och om du kommer in ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning, och du borde i så fall få besked att du bör hoppa över termin 1 (vilket blir väntetermin för dig, våren 2025... ) och sen läser du termin 2 på hösten 2025 i Växjö men... det kan också ske programförändringar (kurs-innehålls-byte) så det kanske inte kommer att gå att hoppa över hela termin 1, utan du kanske måste läsa någon kurs ändå (under din "vänteterminen") -- jag vet inte om några förändringar i programmet kommer att ske (kanske eller kanske inte...) - du bör, tycker jag samråda med studievägledare på det aktuella programmet.

    Studie- och yrkesvägledare