Anonym frågeställare

    Hej ! Jag har kandidat i företagsekonomi från Kuwait och jag vill jobba som redovisningsekonom.  Har gått från mellanstadiet till universitetet utomlands.  vill helst inte gå någon yrkesutbildning då jag redan har en utbildning och jag har sökt certifieringar på internet men de är dyra. Jag undrar om ni vet om det finns fristående kurser inom redovisning som kan ge mig de kunskaperna för att kunna utföra jobbet?

    • Mikael : Vill du bli anställd eller vill du starta eget (bli egen företagare)?
    • Mikael :

      Du fick nu svar från SYV Anna. Jag vill dock komplettera hennes svar; jag vill råda dig titta på platsannonser/jobbannonser och där se vad arbetsgivare önskar att man kan, när man söker jobbet som Redovisningsekonom. t.ex kan man i en jobbannons läsa följande önskemål från arbetsgivare: "Du ska ha god kunskap i kommunal redovisning. Du behöver också behärska koncernredovisning då kommunen även har en koncern. Du ska kunna arbeta självständigt och tillsammans med kollegorna på ekonomiavdelningen. Du behöver behärska ekonomisystemet Agresso/Unit4. Meriterande är om du även arbetat i systemen Capego och Hypergene." - i andra annonser kan arbetsgivare önska andra specifika kunskaper och erfarenheter; det är så klart inte möjligt att lära sig alla de olika redovisningssystem... men du kan i alla fall bestämma dig om du vill jobba inom kommunal- eller inom koncernredovisning, eller inom ännu ngn annan form av redovisning och försöka skaffa dig de specifika kunskaper som krävs just för det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmine,
    i Sverige kan man få jobbet som Redovisningsekonom med diverse olika utbildningar "i bagaget". Arbetsgivaren avgör vilken utbildning hen accepterar som relevant och passande för det jobbet som hen anställer för. Om du vill starta eget, bli egenföretagare, bestämmer du själv vilken utbildning som du tycker du behöver ha för att skaffa tillräckligt antal betalande kunder så att ditt företag ska, ekonomiskt sett, gå runt.
    Olika arbetsgivare och uppdragsgivare kan tänka väldigt olika. Att du har kandidatexamen från Kuwait är jättebra men är reglerna inom redovisning exakt samma i Kuwait som i Sverige? Även om det vore så, är jag inte säker på att svenska arbetsgivare litar på att du känner till alla regler kring redovisning som gäller i Sverige, när de ser bevis på din utländska utbildning.
    Vidare tänker jag också på att du läste högre utbildning på ett annat språk än svenska - är du bekväm med alla termer och definitioner som gäller i Sverige (alltså hur "saker och ting" inom ditt arbetsområde benämns i Sverige)? Hur ska arbetsgivare som vill anställa dig få reda på exakt vad du kan? En arbetsgivare är sällan villig att genomföra omfattande testning av de som söker jobbet och speciellt inte om det bland arbetssökande finns de som har "svart på vitt" (dokument) som bekräftar att de har kunskaper som arbetsgivare efterfrågar, t.ex genom att uppvisa examensbevis från en högre svensk utbildning inom område redovisning, t.ex examen från en yrkeshögskoleutbildning.

    Tips! se information om yrkeshögskoleutbildningar inom ditt kunskapsområde och sök till många utbildningar. Att du får utbildningsplats betyder inte att du blir tvungen att läsa. Du kan alltid tacka Nej till erbjuden utbildningsplats. Du kan också på en yrkeshögskola där du blir antagen försöka "förhandla" om att gå igenom utbildningen snabbare, att skolan bedömer dina nuvarande kunskaper och hjälper dig att komplettera (läsa på "flex") så att du blir klar snabbare, t.ex på ett år i stället för 2 år. Titta gärna på några exempel på yh-utbildningar:
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    OBS! i mitten av januari kommer nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas, så titta gärna mot slutet av januari på www.yhguiden.se - du kommer med stor sannolikhet hitta fler utbildningar inom, för dig, intressant område, jämfört med vad som visas nu (i december, innan nya utbildningar "släppts ut").

    Om att komma in på arbetsmarknaden genom Praktik...
    Ännu en möjlig väg in på arbetsmarknaden är - genom Arbetspraktik. Kontakta Arbetsförmedlingen (AF) med frågan om arbetspraktik. Du bör vara inskriven på AF som arbetssökande och kan då beviljas gå på praktik. Jag känner ett stort antal personer som efter kort praktik (t.ex en månad eller 5 veckor) fick erbjudande om heltidsanställning. De kunde under praktiken visa för arbetsgivare vad de kan och arbetsgivare vågade därför, efter praktikperioden, anställa.

    Yrkeshögskoleutbildningar innehåller ofta mycket praktik. Du kan, alltså, ha en mycket stora fördelar i att läsa en yh-utbildning: vår erfarenhet är att många får anställning på sin LiA(Lärande i Arbete)-plats direkt efter att de tar examen från en yrkeshögskoleutbildning. Inom en yrkeshögskoleutbildning kan du få uppdatera dina teoretiska kunskaper, skapa kontakter inom branschen och få "svensk arbetslivserfarenhet" genom LiA. Det finns nu allt fler exempel på att personer med akademisk utbildning (kandidat och t o m master) söker utbildningsplats på en yrkeshögskola.

    • Anonym frågeställare :

      Inte smart val att plugga en YH  för att sedan jobba med något som man är överkvalificerad för. Min utbildning var på engelska och läroplanen kommer ifrån storbrittanien så arbetsgivaren kan "lita" på att min kandidat  motsvarar svensk. Har själv  spenderat 30 000 sek på 3 månaders  kurser som jag betalat för i  redovisning som annars tar ett år och ett halvt att läsa på komvux. Och det var inte rocket science att läsa de kurser kan jag säga . Sedan känner personligen jättemånga i min krets med utländsk kandidat  som fått det jobbet utan att gå en utbildning och har avrått mig från att gå en YH. Så tack så jättemycket för dina råd Anna !

    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!