Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har godkända betyg i gymnasiala kurser och vill få högre betyg då kommer komvux troligtvis svara PLATSBRIST eller "tillhör ej målgruppen" på din ansökan om att få läsa de kurserna. I så fall blir du "hänvisad" till att göra prövningar. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera de sökande som har störs behov av utbildning. Samtidigt så får inte komvux ge plats på kurserna om hen som söker redan har de kunskaper som "kursen avser att ge". Och har man godkänt betyg, då har man de "kunskaperna som kursen avser att ge". Dock är det inte förbjudet att göra ansökan - du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag har en fundering ... om du redan läser på universitetet, varför behöver du högre betyg i mattekurserna på gymnasienivå? En annan fundering... om du vill höja ditt meritvärde (t.ex om du vill söka till en annan universitetsutbildning) så varför du inte i så fall satsar på att få högre betyg i matematik 1a och 2a? För att det är så att även om du nu har godkända betyg i matte i c-spår, så kommer betygen på samma nivå i spår a eller b räknas in i stället för betygen i c-spår (om du söker till svensk utbildning på högskola-universitet).
    Om målet är att få högre meritvärde så skulle jag rekommendera att göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b (på nivå 3 finns inte a-spår kvar,utan endast b och c). Du kan också undersöka om du redan har max antal meritpoäng och om det visar sig att du inte har max meritpoäng, så kanske du kan på komvux läsa t.ex Engelska 7 eller Moderna språk 3 och4, eller högre mattekurser, exempelvis matematik specialisering.
    Hänvisningar-lästips:
    Information om studieformen komvux på Framtid.se/studier
    Gymnasieguiden.se/reportage/meritpoäng
    Fr¨gasyv.se/info/prövning

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fidan : Hej jag behöver öka mina meritpoäng för att komma in i läkarprogrammet. I dagsläget jag läser till Audionom börjar termin 3 i höst. Har hela mitt drömt att bli ÖNH-läkare. Därför vill jag läsa kurser under tiden jag pluggar för att sedan plugga till läkare
    • Milla : Tänk att på läkarprogrammet är 6-årigt och studiemedel på eftergymnasial nivå är Max just för 6år. Sök prövningar i matematik 1a, 2a och 3b i hela landet ( du kan boka prövningar i hela Sverige). Komvux kommer med största sannolikhet vägra ge dig plats på kurserna p g a du redan har godkända betyg.