Zazaza
    Hej,

    Jag är en elev som går i 2an och har bytt program från natur till ekonomi i början av årskurs 2. Jag har redan klarat matte 2c efter andra terminen i ettan, och då behöver jag inte läsa kursen detta år. Dock vill jag inte fortsätta med c-matte i 3an eftersom jag har det lite svårt för matten och jag strävar för att få höga betyg. Går det då att fortsätta med matte 3b istället eller måste jag göra matte 3c?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du går ekonomiprogrammet nu och där är det b-spår som läses inom ämnet matematik. Jag vet inte vilken inriktning på ekonomiprogrammet du läser: på inriktningen juridik behöver man inte läsa matematik 3b, men på inriktningen ekonomi är kursen matematik 3b en obligatorisk kurs.
    Vad gäller det att du har betyget i matematik 2c och skriver om att du i så fall inte behöver läsa matte 2b, så undrar jag om du har pratat med SYV-en på din gymnasieskola eller med rektorn? Det är nämligen så att för att du ska i ditt examensbevis från ekonomiprogrammet kunna ta in betyget i matematik 2c (i stället för matematik 2b) krävs det rektorns beslut om Individuellt anpassat program och rektor måste fatta det beslutet innan du går ut årskurs 2.
    Om du har lägre betyg i matte 2c än betyget A, då är det bra (fördelaktigt för dig) att läsa matematik 2b (så att du har chansen att få högre betyg och ta det högre betyget i ditt examensbevis i slutet av årskurs 3).
    Kort och gott: man är behörig att läsa matematik 3b med godkänt betyg från en av kurserna matematik 2a, 2b eller 2c.
    Mitt råd är att du bokar tid med SYV-en på din skola, visa (om du vill) detta svar från mig till SYV-en på din skola och red ut frågan om mattekurserna så fort som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare