Sebastian

    Hej, Jag går teknikprogrammet och har ambitionen att eventuellt plugga någon civilingenjörsutbildning. Ska påbörja trean till hösten och ska läsa matte 5 på vårterminen. Matte 5 ger ett meritpoäng medan matte specialisering ger ett halvt, finns det möjligheter att läsa matte specialisering efter gymnasiet (på komvux exempelvis) för att höja sitt merit? Har höga betyg i alla kurser och ifall jag får de betyg jag strävar efter i trean kan meriten hamna på runt 20.9, dock är det utan matte specialisering. Med matte specialisering kan jag få 21.4 (om jag får högsta betyg i det då). Anledningen varför jag inte läser det i gymnasiet är för att min skola säger att det blir kaos med schemat ifall den kursen ska startas.. Vilket inte är roligt för de som vill få ett högt jämförelsetal. Dock har jag engelska 7 som mitt andra individuella val och tänkte ha matte specialisering som utökad.

    • : Glömde säga att jag har engelska 7 som individuellt val också. Tänkte ha matte specialisering som utökad.
    • Julia : U-kurser, utökade, är det inte elevens rättighet att läsa, utan rektor gör besömning och fattar beslut om just den här eleven kan få läsa en eller flera U-kurser. Att läsa på mer än heltid råder vi att vara försiktig med. Risker finns: att bli överansträngd; och att missa ngt. inom andra kurser då tid och energi är ju inte oändliga (inte för någon). I de flesta fall är det bättre att läsa endast på heltid, utan U-kurser, och att försöka göra sitt bästa i varje kurs man läser och få så högt betyg man kan. Har man då lite tid "över" kan man ägna den till en hobby, träffa vänner oftare, läsa en skönlitterär bok eller försöka skaffa sig ett extra-jobb (arbetslivserfarenhet + lite extra-pengar som man får i lön skadar aldrig!).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    Det är med Meritvärde (summan av Jämförelsetalet + meritpoängen) som man söker till högskoleutbildningar i Sverige. Om du "endast" får 2.0 meritpoäng (alltså "missar" få + 0.5 för matte specialisering), kan du t.ex försöka höja "ett steg" (exempelvis från B till A) i fem st. 100poängskurser - det blir då samma totala höjning.

    Och direkt svar på din fråga om du kan Efter gymnasiet läsa matte specialisering är: det beror på - om komvux i din kommun kan erbjuda den kursen. Det kan inte garanteras att du ska kunna läsa den kursen; det är Komvux i den kommunen där du är Folkbokförd, som kanske erbjuder (eller kanske inte) den kursen. Det är en hög mattekurs och inte så ofta som folk vill läsa den (troligtvis, för att den är rätt svår).

    Prövning
    Efter gymnasiet får du anmäla dig till prövningar i alla de olika svenska städer, oavsett var du bor eller är folkbokförd. Att prövningar i matte specialisering skulle erbjudas - kan vara svårt att hitta... Detta bl.a för att det finns flera kurser som alla heter "matte specialisering" men har Olika innehåll (enligt vad jag förstår, finns det minst 3 olika matte-spec.kurser), men jag är inte matte-lärare och kan ha fel på den punkten.
    Till prövningen förbereder man sig genom Självstudier.

    Mattecentrum
    Det finns en bra sida www.matteboken.se och man kan även få hjälp i en räknestuga som drivs av Mattecentrum, vilket är gratis. Dock kan man inte få betyg på mattecentrum, endast hjälp för att repetera eller lära sig nytt inom matte.

    Kreativa lösningar
    1) Matte specialisering kan man läsa efter det att man fick godkänt betyg i Matte 4, alltså bygger matte spec. på kursen matte 4 (man behöver inte ha läst matte 5 för att kunna läsa matte spec.) och då kan man läsa matte 5 och matte spec. samtidigt. Om ni på skolan kommer överens om att du (eller en grupp elever) ska försöka läsa matte 5 och matte spec.samtidigt "inom matte 5 kursen" - alltså, Trycka in dubbelt så mycket innehåll i de timmarna som är avsedda för matte 5, så det är ju inte förbjudet. Men matte-läraren måste gå med på det i så fall; frågan är om hen vill jobba extra utan att få betalt för det? Och de elever som vill läsa "en dubbel-kurs" måste göra mycket inläsning på egen hand (och ha läraren som handledaren, ställa endast frågor vid behov, men i princip undervisa sig själva).
    För dig innebär en U-kurs - att läsa på mer än heltid (och du får också inte extra studiebidrag från csn för det... så du kommer också "jobba gratis").

    2) Att försöka få lektioner i matte 5 på sen eftermiddag, lite utanför schemat - kanske ha korta lektioner och göra en del av jobbet på egen hand, självstudier och försöka få betyg genom ett stort slutprov. Detta kan funka om det finns en Grupp elever som vill läsa matte specialisering.

    I så fall är det kanske bra om de eleverna som läser matte 5 "släpper" någon annan kurs och har matte 5 inom programmets 2500 poäng (betyg i matte spec. kommer ändå räknas in, om man får godkänt betyg i den kursen). Att läsa på mer än heltid innebär extra-ansträngning; och för skolan innebär det att de ger "bort" mer undervisning än de måste ge vilket är "minus i kassan", ekonomiskt sett.

    3) Självstudier och prövning, innan du tar studenten. Du har inte rätt att göra prövning i en kurs (under din tid som gymnasist) i andra kurser än F-kurser eller de kurser som är inskrivna i din studieplan, men i vilka undervisning ej kunde ges. Det är dyrt och besvärligt för din skola att erbjuda dig prövning, därför säger rektorerna ofta - Nej. Men det finns också exempel på att ibland så "händer det"! - alltså eleven för göra prövning på skolan, även om skolan ej måste erbjuda det. Så det är kanske värt att fråga om det i alla fall..

    4) Hitta en gymnasieskola där matte specialisering läses och din rektor ber om möjlighet för dig att komma och skriva prov med de elever som läser matte 5 (sedan skickas provet till din matte-lärare, som rättar provet och sätter betyg). Det är inget som görs "på löpande band", och kanske blir svårt att genomföra. Men teoretisk möjlighet finns. Jag tror att chansen är större om det blir en fråga mellan 2 kommunala gymnasieskolor i samma kommun eller mellan 2 fristående skolor som har samma "huvudman"/ägare.

    I vilket fall, förutsätter Godkänt betyg i en kurs att du har tillräckliga kunskaper i den, så börja kanske med att gå in på matteboken.se/lektioner/mattespecialisering och se innehåll i kursen.