Nur
    Jag är inte nöjd med mitt betygssnitt från gymnasiet eftersom jag endast har E i matematik och fysik kurserna. Resten av mina betyg ligger på A och B och jag känner att matte & fysik kurserna drar ner jättemycket. Jag läste naturvetenskapligt program på gymnasiet. Att läsa upp betygen hade kostat jättemycket och varit tidskrävande då jag inte är så förtjust i matte eller fysik. Nu undrar jag om jag istället kan läsa andra kurser på gymnasienivå som jag inte har läst tidigare t.ex psykologi, filosofi, kommunikation och få högt betyg i de som senare räknas istället för matte och fysik kurserna?

    Jag gick ut gymnasiet (2015) och har skrivit högskoleprovet med ett års mellanrum men ändå inte lyckats komma in på någon av de utbildningar som jag är intresserad av. Om ni har andra tips som jag kan ta hjälp av skulle det glädja mig väldigt mycket. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nur!
    Utifrån din fråga så gissar jag på att du fick Examensbevis (och inte Studiebevis), dvs fullständig gymnasieexamen som innehåller 2500 betygsatta poäng.

    I så fall är det inte möjligt att byta ut några kurser. Dessutom är Matematik 1 en obligatorisk kurs som måste finnas med. Fysik är inte obligatoriskt att läsa för att få Examensbevis, allmänt men på vissa gymnasieprogram läses det fysik och då ingår betyg i fysik i Examensbevis.

    Tyvärr så är det att göra Högskoleprovet flera ggr
    och att försöka få högre betyg i de kurser som redan ingår i ditt Examensbevis - är två vägar att gå i fall du vill komma in på just de utbildningar som du är inställd på.
    Om komvux i din kommun inte tar in för konkurrenskomplettering (vilket ofta är fallet) - då är det Prövningar som återstår. En prövning kostar 500 kr. Du vinner på att höja från E till A och det i större kurser - som t.ex. Fysik 1a som är en 150 poängs kurs.

    Andra vägar att gå är
    - att fråga på din favoritutbildning om de kommer att ha någon sort "Alternativ antagning" - där man kan, genom arbetslivserfarenhet och/eller intervjuer - komma in med lägre betyg;

    - att se om det finns andra utbildningar som också kan vara av intresse för dig, t.ex. på www.yhguiden.se

    - söka till start på vårterminen (det är ofta något lättare att komma in på utbildningar som startar på vårterminen, i januari)

    - söka till ALLA ORTER där din favoritutbildning finns, även om det innebär att behöva flytta långt till utbildningsort.

    Jag förstår att det är inte just ett sådant svar som du önskar att få. Men jag kan tyvärr inte komma på något annat att råda dig om.

    Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare