Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    de som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Om du nästa läsår fortfarande är elev på en gymnasieskola prata med SYV-en på din skola om möjlighet att läsa om kursen. Att en elev får "streck-" i en gymnasiekurs är ganska ovanligt. Om eleven påbörjade läsa en kurs på gymnasiet men inte uppnådde godkänt betyg brukar betyget F sättas på kursen. Hur kommer det sig att du fick "streck" i stället för ett betyg?
    Om du nästa läsår inte längre är gymnasieelev får du boka dig på prövningar i hela Sverige och inför en prövning behöver du inte visa upp några betyg: det spelar alltså ingen roll om du läst kursen eller inte. Inför prövningen förbereder man sig genom självstudier.

    Du får gärna berätta mer kring situationen som du frågar om. Går du sista året på gymnasiet nu eller kommer du fortsätta vara gymnasieelev nästa läsår också? Har du fått svar på din fråga från SYV på din gymnasieskola? Har du verkligen fått "streck-" i kursen?

    Studie- och yrkesvägledare