dE

    Hej! Jag läste modersmål steg 3 och moderna språk steg 3 i Gymnasiet. Fick dock F i moderna språk. Vill ha 2,5 i extra merit. Kan man läsa om det moderna språk jag fick F i efter gymnasiet för att få 2,5 i extra merit, alternativt att jag läser modersmål steg 4 eller 5 efter gymnasiet för att få det sammanlagda 2,5 i extra merit? (Är medveten om att det krävS betyg i andra kurser i gymnasiet för att få fullt 2,5. Men dom extra merit i dom ämnen har jag fått)

    • Milla : Har du fått ut Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du glömde tyvärr skriva om du fick Examensbevis eller studiebevis när du slutade på gymnasiet och det är viktigt att känna till för att kunna ge dig svar på din fråga.
    Men, oavsett, så har du rätt att göra ansökan till att läsa vilken kurs som helst. Komvux kan dock ge dig avslag på din ansökan, men om du inte söker, så vet du inte om komvux skulle ta in dig på en kurs eller inte...
    Allmänt gäller: att ha meritpoängen är ej obligatoriskt. Man kan uppnå högt meritvärde även utan meritpoäng. Om man har alla A-betygen i alla kurser som räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg får du meritvärde på 20.0 (om du inte har några meritpoäng). Du skriver dock att du redan har meritpoäng, kanske har du 1.0 meritpoäng men vill få ännu 1.5 som kurserna i ämnet moderna språk kan ge.
    Svara på frågan om du har examens- eller studiebevis. Sök alla de kurser på komvux som du vill läsa och invänta svar från komvux (antagningsbesked). Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Hänvisning/lästips: gymnasieguiden.se/merit OBS! kurserna i ämnet Modersmål ger inte några meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare