Hej
    Min psykiska hälsa har aldrig varit bra och det har tyvärr påverkat mina betyg. Under vårterminen av 1 på teknikprogrammet fick jag F i matte 2c. Hur går det till när jag ska läsa om kursen?
    Läser jag den själv eller finns det speciella lektioner och när har jag möjlighet till att rätta upp mitt betyg?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Självklart kan du fixa betyget!
    Det är många som av olika anledningar inte klarade av vissa kurser tidigare och senare läser upp betyg :-)

    Går du kvar i gymnasieskolan? I så fall är det rektorn som beslutar om du kan få läsa kursen igen. Det brukar fungera då du inte har fått godkänt i kursen. Men det måste även fungera med schema etc. I annat fall kan du be om att få göra en prövning, ett större prov på kursen till en kostnad av 500kr.
    Det kanske är inte är det bästa alternativet för dig om du har haft svårt för matte.

    Om du slutat skolan, då kan du läsa upp matte genom t.ex komvux. Kontakta då komvux i din hemkommun för att få mer information om hur du ska göra.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare