Annie
    Hej! Jag började läsa samhälle beteende och gick det första året och lite inpå andra året. Sedan bytade jag skola till naturbruk - häst. Problemet är att trivs inte längre min min skola och frågade min gamla skola där jag läste samhälle, om jag får komma tillbaks. Det får jag inte. Så det alternativet är kört. Och jag kan inte gå om ett år, hamna ett år efter.

    Jag vill inte gå kvar på min nuvarande skola, för känner inte att det ger mig något, och trivs inte. Kan jag läsa då år 2 och 3 av samhällsprogrammet på distans, alltså hemma?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Annie,

    distansstudier är det Korr-on-line<< som erbjuder. Tyvärr är det stor konkurrens om utbildningsplatserna, men hör gärna med dem. Bättre är att söka till åk1 - större chans att komma in. De erbjuder endast några få högskoleförberedande program, SA är bland dem..., men om du inte ska till sommaren kunna uppvisa godkända betyg i de kurser som läses på de högskoleförberedande programmen - som du vill in på - så är min bedömning att de ej kan ta in dig in i åk2 i så fall och in till åk1 måste du söka via Gymnasieantagningen med dina betyg från grundskolan. Men, som sagt, hör gärna med skolan direkt.

    Självstudier kan du bedriva. För mattestudier finns det en mycket bra hemsida - www.matteboken.se

    Ingen kan förbjuda bedriva självstudier. Många ggr kan man lära sig mer och bättre på egen hand - för att man läser när man vill och hur man vill, hur det passar dig bäst :) .

    Vid självstudier hemma har du inte rätt till Studiehjälpen från CSN, om du inte är inskriven på någon gymnasieskola, tyvärr...

    Att hoppa in i någon pågående utbildning kan man endast om rektor tar in dig.

    Din rättighet består av att söka till åk1, vilket jag råder dig att göra. Dina nuvarande studier och din nuvarande situation påverkas inte på något sätt om du söker till åk1, du fortsätter gå i skola eller så gör du inte det.. men oavsett vad du gör nu - kan du söka till åk1 till ett valfritt program och om du kommer in, har du sedan en gymnasieplats.

    Gymnasiestudier är frivilliga. Genom att du har uppnått grundskolekompetens, har du uppfyllt din skolplikt. Formellt sett, kan du jobba nu. Det är i Sverige tillåtet att börja jobba när man är 13 år. Dock det i praktiken svårt att få jobb när man är under 18 år. Svårt men inte omöjligt.

    Jag vill hemskt gärna hjälpa dig, men vet bara inte hur.

    De alternativen som finns är att du

    - söker studier på en folkhögskola >> (när fyller du 18 år? det är från det året som du fyller 18 år som du är gammal nog att börja läsa på en folkhögskola) - på en FHSK>> kan man få hela sin gymnasiekompetens;

    - söker jobb

    - söker möjlighet att byta (hoppa in i någon pågående utbildning)

    - söker om till åk1 och konkurrerar med dina "gamla" grundskolebetyg

    - kontaktar Korr-on-line<<< som erbjuder distansstudier

    - ber dina vårdnadshavare ta kontakt med utbildningsförvaltningen i din kommun och fråga vad utb.förvaltningen kan göra för dig - om de kan köpa distansundervisning för dig /det är dyrt och görs endast i undantagsfall/

    - samtidigt som du gör "vad som helst" - dvs söker jobb, söker möjlighet att byta, söker om till åk1... eller vad annat som helst - kan du påbörja självstudier: i matten finns det, som sagt, en mycket bra hemsida - www.matteboken.se och i andra ämnen kan du gå till biblioteket och låna böcker /bibliotekarie kan ofta ge mycket goda råd om vilka läroböcker som passar/. Om du sedan har >> kunskaper, kan du göra Prövnignar /varje prövning kostar tyvärr 500 kr/. Men betyg från prövningar är precis lika mycket värda som betyg man får i slutet av varje kurs. Om du får ihop tillräckligt med godkända betyg, kan du sedan få ut ditt Examensbevis. Jag har inte hört talas om någon elev som helt på egen hand fått ihop betygen - endast genom självstudier och prövningar - till ett Examensbevis, men det kanske finns ngt exempel på det eller så blir du den första som lyckas. Teoretiskt sett, finns det en sådan möjlighet.

    Du frågar om du kan läsa åk2 och 3 av Samhällsprogrammet hemma... Jag skickar nu en länk till generella programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet se här >> där kan du se vilka kurser du behöver ha betyg i. tänk på att Idrott och hälsa 1 är en OBLIGATORISK KURS på ungdomsgymnasiet, men på komvux läses inte idrott och du kan därmed inte ha betyg i idrott och hälsa1 in i Examensbevis från komvux (men det är endast på hösten det kalenderåret som du fyller 20 år som du blir behörig att läsa på komvux eller ansöka om att få ut examensbevis från komvux).

    Ännu ett alternativ för dig är att söka studier på en Folkhögskola. Från det året som man fyller 18 år kan man läsa på en folkhögskola. När fyller du 18 år? Läs om vad folkhögskolor är för ngt. - här>>>

    Om du vill ha tips på vilka skolor som finns nära dig, måste du uppge var i landet du bor /stad eller i alla fall län/.

    Hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Peter syv