Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inga generella förbud mot att läsa flera utbildningar samtidigt. Men... du ska ju också hinna och orka. Att läsa på mer än 150% av studietakt är ett undantag (finns de som läser två "heltider" men de är ofta särbegåvade personer med väldigt stor studiekapacitet). Om båda utbildningarna du vill läsa går på heltid och på dagtid då kommer det bli schemvkrockar och du kan ju inte klona dig. Du får söka till teknisk fysik och se om du kommer in.
    Institutionerna kan motsätta sig att en och samma person läser på mer än 150% av studietakt. Vi har tidigare fått några "fall" där folk sökte vägledning när ansvariga på institutionerna ställde ultimatum att den studerande måste välja en av utbildningar och hoppa av den andra.
    Du kan också söka svar hos UHR, universitets- och högskolerådet och/eller hos UKÄ, universitetskanslers ämbetet.

    Studie- och yrkesvägledare