Cassandra
    Jag läste ekonomi på gymnasiet men har nu hittat en civilingenjörsutbildning jag vill läsa på universitetet. Jag måste därför läsa till Fysik 1 & 2 samt Kemi 1. Det jag undrar är vart jag vänder mig då jag vill läsa upp dessa kurser under HT16 på distans? Jag undrar även om detta kommer påverka mitt betygssnitt? då jag idag har ett snitt på 21.56 (inräknat fulla meriter)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra,

    det finns flera sätt:

    1. komvux - i den kommunen du är folkbokförd. Du måste fråga dem på komuvx /eller se på hemsidan/ om de kurser du behöver läsa ges på distans;

    2. självstudier och efterföljande Prövningar;

    3. tekniskt basår på högskola/universitet eller tekniskt bastermin.

    Det är skillnad om man läser tekniskt bastermin på högskola/universitet, å ena sidan, och läser kurser eller gör prövningar - å andra sidan. Skillnaden är den att studier på det tekniska året påverkar inte ditt meritvärde. Du kan bli behörig men behåller samma meritvärde.

    Däremot om du läser kuser på komvus /eller gör prövninar/, räknas betygen in i ditt jämförelsetal. Du kan med det även höja ditt meritvärde (i ditt fall om du får A-betyg i kurserna). Om du får lägre än A-betyg i kurserna, sänker du ditt jämförelsetal något. För att bli behörig behöver du lägst betyget E. Om du får just E i betyg i alla de tre kurser, säkner du ditt meritvärde till ca 20.40.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV