Fanny
    Hej!
    Jag går sista året på samsam och kommer inte välja matte 3b. Om jag i framtiden skulle behöva den kursen och då läsa den på komvux, minskar mina chanser att komma in pga det? Ska man nu i gymnasiet främst tänka på bra betyg eller på behörighet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fanny,

    om du söker till en högskoleutbildning som ej kräver matte 3, då blir du behörig och kan komma in även utan matte 3. Du kanske inte behöver den kursen alls? :)

    Men matte 3 (godkänt betyg i den) ger, i alla fall än så länge, meritpoäng - 0.5 i merit, vilket kan höja ditt meritvärde från t.ex 17.5 till 18.0 eller från 18.2 till 18.7 - det är en ganska stor höjning (motsvarar höjning från B till A betyg i fem stycken normalstora gymnasiekurser).

    Om du nu har börjat åk3, så kanske det är hur som helst ändå för sent att välja matte 3 nu... för att det brukar bestämmas innan sommarlovet - vilka valbara kurser som eleverna ska läsa nästa år? Och i så fall kommer du att lösa det "som det kommer", sen... vid behov, så att säga.

    Om du kommer att behöva matte 3 för behörighet, så blir du tvungen att försöka skaffa dig godkänt betyg i den kursen. Om du inte behöver den för behörighet till just din högskoleutb., då kanske du klarar dig utan det betyget.

    Men ponera att du efter gymnasiet läser matte 3b på komvux och får godkänt betyg i den. Och sedan söker två olika utbildningar: till första utbildning krävs matte 3 för behörighet och till andra utbildning krävs inte den.
    Betyg i matte 3b kommer i båda fallen räknas in i ditt meritvärde:
    - till första utbildningen kommer det att räknas in pga kursen krävs för behörighet;

    - till andra utbildningen kommer det att räknas in pga kursen ger meritpoäng.

    Dock kommer du att ha Olika meritvärde till de två utbildningar. Du kommer att ha lägre meritvärde till den första utbildningen pga du får ej 0,5 i merit (kurser krävs ju för behörighet och ger därför inte merit);

    till andra utbildningen krävs inte kursen för behörighet och du får därför 0,5 högre meritvärde t.ex 19.0 i ställer för 18,5... och till andra utbildningen kommer du också prövas både i BI, direktgruppen, och i BII, kompletteringsgruppen.
    Till den första utb kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen, pga du ej var behörig innan komplettering.