Mello

    Hej! Jag blir klart till fritidsledare utbildning nu i juni. Men jag vill läsa vidare till yrkeslärare , Jag har jobbat 8 år som lärare och har undervisat i förskoleklass men även i spanska. Jag har spanska som modersmålsspråk. Hur kan jag göra för att det ska blir enklare för mig

    • Milla : till vilket yrke vill du utbilda som Yrkeslärare?
    • Mello : Till lärare i spanska
    • Milla : Lärare i spanska kan vara Modersmålslärare eller Språklärare. Lärare i spanska är inte yrkeslärare. Läs mitt svar nedan.
    • Milla : Spanska kan undervisas på grund- och gymnasieskolorna som modersmål eller som moderna språk. För att kunna få ut legitimation från skolverket måste du få ut Lärarexamen. Du kan söka jobb som obehörig lärare och sedan försöka komma in i ngt projekt som hjälper att bli behörig. Om du vill få ut lärarexamen måste du läsa på lärarhögskolan (detta i fall du inte har bevis på att du har lärarutbildning från utlandet).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att i Sverige bli "behörig yrkeslärare" alltså kunna få ut legitimation från skolverket, behöver man (som regel) ha examen från yrkeslärarprogrammet som är ett program á 90 högskolepoäng som brukar ges på deltid, t.ex på halvtid och i så fall tar 3 år att läsa. För att anses som behörig till yrkeslärarprogrammet behöver man inkomma med bevis på att man har bred och djup erfarenhet inom det yrke till vilket du vill utbilda, t.ex för att kunna bli yrkeslärare på VO behöver man ha omfattande och mångsidig erfarenhet från yrket Undersköterska. Vem som är behörig bestämmer en särskild expertgrupp; du kan ansöka till yrkeslärarprogrammet som ges på flera universitet. Du får sedan besked om du anses som behörig till den utbildningen.
    Men... när det är lärarbrist kan även obehöriga lärare undervisa. Så, du kan också söka jobb om du ser några annonser om lediga jobb eller anmäla dig till lärarvikariepooler för att vikariera för yrkeslärare, vid behov.
    Om man har jobbat i några år som obehörig lärare finns det ofta möjlighet att komma in i ngt.projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mello : Jag är tillvidare anställ lärare på en grundskola.
    • Milla : Prata med rektorn på din skola och fråga om hen kan anmäla dig till något projekt som hjälper verksamma lärare att få formell behörighet (exempel: ett projekt som heter VAL, vidareutbildning av lärare); ett annat tips är att du kontaktar studievägledare på några lärarhögskolor (i första hand på den lärarhögskolan där du vill studera för att få formell kompetens och kunna få ut lärarlegitimation från skolverket).