cofi

    Hej, jag har läst Modersmål 1 och undrar om jag ändå måste läsa två stycken moderna språk-kurser om jag väljer att inte läsa Modersmål 2 utan byta till spanska? Detta då jag ser att 200 poäng från Moderna språk är obligatoriskt i programplanen för Samhällsvetenskap (dvs. 100p per kurs). Sedan undrar jag om jag också får extra meritpoäng om det räcker med att läsa Moderna språk 1 efter att jag har läst Modersmål 1, i fall Moderna språk 2 inte är nödvändigt att läsa efter Moderna språk 1 i denna situation? Tack på förhand

    • Milla : Jag ser att du är 25 år och då är det väl studier på komvux du undrar över, eller? Det är väldigt stor skillnad vilka kurer bör ingå i gymnasieexamen från gymnasieskola respektive i examensbevis från komvux. På komvux är det mycket friare vilka kurser som kan ingå. Vänligen uppge i vilken studieform (gymnasieskola eller komvux/vuxenutbildningen) du vill läsa mot examensbevis. I annat fall kan jag inte svara på frågan, tyvärr.
    • cofi : Ja precis, det är komvux jag undrar över.
    • Milla : På komvux är ämnena Modersmål och Moderna språk ej obligatoriska utan valbara. Det går bra att ta ut komvux-examen utan några betyg i de två ämnen. Men kurserna i de ämnena får ingå i examen från komvux. Kurserna i ämnet Modersmål ger inte några meritpoäng. Kurserna i ämnet Moderna språk kan ge meritpoäng. Det är från nivå 3 i mod.språk som man får merit/Extra-poäng. Om komvux i din kommun kan erbjuda dig läsa moderna språk 3 och kanske t o m 4, gör det. För godkända betyg i de kurserna får du meritpoäng/extrapoäng som ger stor fördel vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar. Men söker man utbildning utomlands eller i en annan studieform än just högskola-universitet, då räknas inte meritpoängen in. Och det finns också några få högskole-universitetsutbildningar även i Sverige som inte accepterar några meritpoäng, t.ex HHS i Stockholm och vissa utbildningar på Chalmers (icke-statliga lärosäten kan bestämma att inte acceptera meritpoängen).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det är väldigt stor skillnad på vilka kurer bör ingå i gymnasieexamen från gymnasieskola respektive i examensbevis från komvux. På komvux är det mycket friare vilka kurser som kan ingå i ett examensbevis. Vänligen uppge i vilken studieform (gymnasieskola eller komvux/vuxenutbildningen) du vill läsa mot examensbevis. I annat fall kan jag inte svara på frågan, tyvärr.
    Uppge (för att ge mig möjlighet att ge dig rätt svar) om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller Studiebevis eller gymnasieintyg? Skriv också vilken utbildning på eftergymnasial nivå du vill komma in på.
    Reglerna är många och komplicerade. Det är också flera olika uppsättningar av regler beroende på om personen "i fråga" har examensbevis, studiebevis eller inget av de utbildningsdokument.

    Studie- och yrkesvägledare