Siri
    Hej!
    Jag tog studenten för ett år sedan med betyget 19,45 (1,5 meritpoäng medräknat). Nu skulle jag vilja komma in på läkarlinjen men det är ju väldigt svårt... Funderar på att läsa spanska 4 eller matte 5 (har tidigare läst spanska 3 och matte 4) för att få ett till meritpoäng samt läsa upp 2 andra betyg för att få ett högre snitt. Detta innebär dock att jag söker med de nya betygen i BII där gränsen är högre och jag då troligtvis ändå inte kommer in.
    Har ni någon erfarenhet kring om det är bäst att försöka höja betygen och söka i BII trots högre antagningsgräns eller om man ska försöka höja resultatet på högskoleprovet och komma in den vägen?
    Är det vanligt att folk lyckas höja högskoleprovet med några snäpp om man pluggar inför det eller är det väldigt svårt?

    Tack för hjälpen!
    Siri

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Siri,
    det ena utesluter inte det andra: du kan göra högskoleprovet så många ggr du kan/hitter/orkar och samtidigt kan du försöka höja ditt meritvärde.
    Det är inte förbjudet att göra allt på en gång, samtidigt.

    Statistiken visar på att folk som gör högskoleprovet många ggr brukar höja sitt resultat till och med fjärde eller femte gången man gör högskoleprovet, men sedan ligger resultatet på samma nivå (då har man upphått sin max-nivå).
    Men det kan ju inte uteslutas att just du kan få högre resultat när du gör högskoleprovet sjätte eller sjunde gången. Det finns alltid undantag, som "bekräftar regeln".

    Vänligen
    ANNA