Stina-

    Hej, för 4 år sedan tog jag studenten, jag läste stylistprogrammet och blev tyvärr inte godkänd i ämnet hantverksteknik 1. Undrar om det är möjligt att ansöka om att göra en prövning i den kursen eller om den kan läsas upp på komvux? Har sökt information länge utan framgång om yrkeskurser och prövningar. Kan du hjälpa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasiala studier för vuxna ges "kommunvis", alltså bör du vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux i din kommun inte har den kursen i sitt utbud, då kan komvux (på undantag) köpa in den kursen för dig från komvux i en annan kommun eller från en gymnasieskola, men jag kan inte lova att komvux i din kommun kommer att göra det utan du kan få hänvisning att du själv får leta var du kan göra prövning i den kursen.
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Skolverket säger att i alla pågående kurser på gymnasial nivå måste erbjudas Prövningar. Dock är det en svår fråga att svara på exakt var och hur man ska hitta möjlighet att anmäla sig. I Göteborg finns t.ex en Prövningsenhet. I många kommuner erbjuds prövningar på eller via komvux. I många andra kommuner läggs ut prövningar "på entreprenad", alltså privata skolor får ansvar för att erbjuda prövningar... men du får leta i alla de olika kommuner, i hela Sverige och ingen kommun har "ansvar" för att erbjuda prövning för just dig... på så sätt är det svårt att kräva sin rätt...
    Allmänt gäller:
    Hantverksteknik 1 är en kurs á 200 poäng, som ingår som inriktningskurs i inriktningen "Övriga hantverk" på HV. Det är alltså en obligatorisk kurs på  inriktningen "Övriga hantverk" på HV. Den kursen måste därför vara pågående på de gymnasieskolorna där den nationella inriktningen erbjuds och i pågående kurser måste prövningar erbjudas (detta enligt svar från skolverket).
    Jag hittar just nu endast 9 gymnasieskolor i hela Sverige där den utbildning - alltså inriktningen "Övriga hantverk" på HV - erbjuds; se listan på skolorna på gymnasieGuiden.se/HV-övriga hantverk --- jag tror att störst chans att hitta möjlighet att göra prövning i en kurs som ingår i den utbildningen är i följande kommuner: Östersund, Jönköping, Mjölby, Helsingborg, Tranås, Malmö, Nybro.
    Du får annars också själv kontakta skolverket och du får sedan gärna återkomma till oss för att berätta vad för svar du fick från skolverket; tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stina- : Tack för svar. Är det möjligt att kontakta gymnasieskolor eller är det bara komvux som man vänder sig till för att genomföra sådana prövningar?
    • Milla : du kan kontakta gymnasieskolorna, det är inte förbjudet, men jag vet inte vilket svar du får. Det är ju lärare som undervisar i den aktuella kursen som ska bli prövningslärare (+ det krävs ännu en lärare som blir "medbedömare"); skolverket säger att det i varje lärartjänst finns "inbakat" ett antal prövningar per läsår... du får gärna också kontakta skolverket och fråga själv.