Ceren

    Hej. Frågar för min syskon som ska börja i gymnasiet nu till sommaren, men är dock osäker på programmet. Hen vill gärna börja med ett högskoleförberedande för att läsa brett men är även osäker på om hen kommer att vilja läsa vidare efter studenten, dock är det ju för tidigt sagt och man vet aldrig. Jag undrar då om man man kan läsa en yrkesutbildning efter sin student trots att man läst högskoleprogram? Det kan ju vara en alternativ om hen inte vill in på högskole studier

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker (tror jag) och jag önskar att det vore enkelt att komma in på en yrkesutbildning på komvux efter gymnasiet, men det är tyvärr svårt.
    Komvux måste prioritera "kortutbildade" alltså personer med kort tidigare utbildningsbakgrund: i praktiken är det de som endast har gått på grundskola men inte läst på gymnasiet alls (eller läst väldigt lite, t.ex hoppade av innan de kunde få ngt betyg från gymnasiet) som kommer in på yrkespaket som finns på komvux som t.ex kan heta Elektriker, Yrkesförare eller Byggnadsarbetare.
    Många yrkesutbildningar som finns på gymnasiet, går inte att hitta på komvux. Om man hittar den, så är den kanske i "fel kommun" (det är nämligen "kommunvis", man måste vara folkbokförd i rätt kommun).
    Det finns inga förbud mot att ta in på yrkesutbildningar, men i praktiken får personer som redan har gymnasial utbildning "i bagaget" en väldigt liten chans. Kan hända att ngn med gymnasial utbildning kommer in på t.ex yrkespaket Undersköterska (någon gång i ngn kommun) men många får också svar: PLATSBRIST.
    Därför vill jag rekommendera att läsa i "omvänd ordning", alltså yrkesutbildning på gymnasiet (på ett yrkesprogram) och komplettera sedan med kurser på komvux - om de kurserna krävs för behörighet till högre studier.