Studentens

    Hej! Jag läser just nu en kandidat i ekonomi. Men har insett att fastighetsmäklare intresserad mig då det innebär mycket kundkontakt och försäljning. Är det möjligt att inkludera eller lägga till någon kurs för att få en fastighetsmäklarexamen också eller behöver jag helt och hållet byta program? En till fråga när jag ändå skriver- vet du något bra yrke efter jag läst ekonomieksndidatprogrammet som innehåller mycket kundkontakt och försäljning? Eller projektledning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se avsnitt Utbildning i yrkespresentationen Fastighetsmäklare på framtid.se
    Registrering av fastighetsmäklare, i Sverige, beviljas av den statliga myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen och på deras hemsida kan du läsa mer om utbildningskraven. Jag råder dig att jämföra vilka utbildningar som ingår i ditt program med listan på de kurser som du måste få godkända betyg i om du vill bli registrerad som fastighetsmäklare. Och se sedan om du kan hitta de "resterande kurser" som fristående och sök läsa dem. Ett annat alternativ är att du söker till fastighetsmäklarprogrammet och om du blir antagen till programmet ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och då kan din utbildning på fastighetsmäklarprogrammet bli kortare,
    Du frågar också om vad du kan jobba med efter kandidatprogrammet i ekonomi där du kan ha mycket kundkontakt och försäljning. Svår fråga att ge svar på för att det finns väldigt många olika yrken och arbetsplatser där jobben finns som uppfyller (i alla fall enligt min mening) de kraven du har på ditt blivande jobb. Titta gärna på många olika presentationer på framtid.se, t.ex kan du börja med:
    yrke/aktiemäklare - här kommer du behöva komplettera efter kandidat i ekonomi...
    De yrken som du ser nedan är icke-reglerade (arbetsgivare bestämmer vilken utbildning som ger jobbet):
    yrke/affärsrådgivare
    yrke/marknadsförare
    yrke/annonssäljare
    yrke/säljare-i-foretag
    yrke/affärsinriktad-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare