Klara

    Hej! Jag är just nu inne på mitt andra år på Paralegal utbildningen, NBI Handelsakademin. Jag har nu min första LIA och ska ha min andra till våren, 2022. Jag vill eventuellt flytta utomlands inom EU till våren och undrar om man kan utföra sin LIA 2 på distans eventuellt utomlands? Min mentor har sagt att det ska gå att göra men jag förstår inte riktigt hur. Främst med tanke på att Paralegal tar syfte på svensk juridik, och är mycket arbete som måste göras på plats. Vill väldigt gärna flytta utomlands i vår! Hur kan jag gå till väga? Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Klara, du ställer en ovanlig fråga. Jag har inte fått just den frågan förut.

    Jag tänker så här: om din handledare har sagt att det är möjligt fråga gärna honom/henne om detaljerna. Om man säger att det går, så borde man kunna förklara hur man menar att det ska gå till.

    Personligen har jag svårt att tro att man kan göra LIA, lärande i arbete, praktik, som Paralegal utanför Sverige. Precis som du själv skriver är utbildningen inriktad på svenska lagar. Och i andra länder gäller andra lagar. Men om du hittar något ställe som "sysslar" med svenska lagar i det landet dit du flyttar (exempelvis svenska ambassaden eller konsulatet), och som är beredd att erbjuda dig möjlighet att göra LIA hos dem och din skola här i Sverige samtidigt godkänner det upplägget, då löser det sig!
    Du kan höra med MYH, myndigheten för yrkeshögskola. Det är möjligt att MYH svarar antingen att det inte går att göra LIA utomlands eller på distans, eller så svarar MYH att det är upp till utbildningsanordnaren, i ditt fall upp till NBI att bestämma och svara på din fråga om LIA utomlands. Men du får gärna fråga MYH. Jag vet inte vad de svarar på den frågan; jag bara gissar.
    Jag funderar också på följande: kommer du bo utomlands under längre tid? Eller endast en kort tid? Om du planerar att bo utomlands under längre tid, på vilket sätt kan du använda dig att svensk yh-utbildning till paralegal? Kan du senarelägga flytt till utlandet för att hinna gå färdigt din utbildning först?
    Jag tänker också så här: i värsta fall, om du måste flytta och inte kan göra LIA och inte kan ta ut examen, utan blir tvungen att avbryta din utbildning, så kanske du kan senare - om ett år eller några år "återuppta" din utbildning, göra LIA och efter det ta ut examen som Paralegal. Det kan på förhand inte garanteras. Men det kan gå. Vi hoppas och håller tummarna!