Elias G

    Jag läser en kurs utökat, (d.v.s. att jag har 2600 poäng,) och läser matte 5 och matte specialiserings kursen. Kan jag då "ignorera" betyget i en av dessa kurser och betygsmässigt fokusera på endast en utav dem utan att mitt jämförelsetal tar stryk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    matematik 5 kan ge 1.0 meritpoäng (beroende på vilken utbildning du, efter gymnasiet, söker till). Matte specialisering kan ge 0.5 meritpoäng och båda betygen påverkar, i fall de ger meritpoäng, ditt jämförelsetal och med det även ditt meritvärde och detta även om kursen blir i ditt examensbevis U-markerat (utökning).
    Jag har inte en klar uppfattning om hur det ligger till med upplägg av dina studier. Du skriver att du läser totalt 26oo poäng och med det är det endast 100p. som är en utökning men matte-kurserna är ju 100poäng/styck, så du kan inte läsa båda de kurserna som utökning.
    Allmänt, rekommenderas det att i första hand försöka rymma alla sina kurser inom programmets 2500poäng. Detta för att inte sprida sin tid och energi på flera kurser och riskera överanstränga sig och kanske samtidigt också få lägre betyg i flera kurser.
    Exempel: vi säger att du ska söka till civilingenjörsprogrammen och där krävs matte 4 för särskild behörighet. Om du har godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4, då uppnår du genom engelska och mod.språk max antal meritpoäng och kan inte få fler, se gymnasieguiden.se/merit Dock kan även i det fallet bli så att betygen i matte 5 och matte specialisering kan räknas in i ditt snittbetyg (även om de blir i ditt examensbevis U-kurser). Om inräknande av de betygen höjer ditt meritvärde då kommer antagning.se räkna in dem även om de är U-markerade (detta för att de kurserna kan "i princip" ge meritpoäng och då kan man "låtsas" att du inte fick meritpoäng för eng7 eller för mod.språk3, t.ex och då får du meritpoängen för matte-kurserna; och då räknas betygen in, även om kurserna är "U").
    Men vi säger att du inte läst eng7 och mod.språk 3 och 4, och med det kan endast få meritpoäng för matte. Om du söker till läkarprogrammet, veterinär-, tandläkar- eller civilingenjörsprogrammen, där matte 4 krävs, då får du meritpoäng för matte 5 och matte specialisering (sammanlagt 1.5 meritpoäng). Kurserna som ger meritpoäng räknas alltid in i ditt snittbetyg (även om de är U-kurser). Men om du söker till juristprogrammet där matte inte krävs, då får du max meritpoäng för matte genom kurserna matematik 2, 3 och 4 och då kan du inte få fler meritpoäng, då ger inte matte 5 och matte spec.dig några meritpoäng, men om du får högre betyg i matte 5 och/eller matte spec än snittet av dina övriga betyg då kommer inräknande av betyget/betygen höja ditt snitt och då kommer antagning.se räkna in de kursernas betyg, men i fall det skulle sänka ditt merit, då kommer antagning.se inte räkna in de betygen (för att du redan fick max meritpoäng och de U-kurserna ger dig meritpoäng, och då "finns de kurserna och betygen inte").
    Reglerna är komplicerade. Det spelar stor roll vilken särskild behörighet som universitetsutbildning kräver. Du kan med samma betyg söka till olika universitetsutbildningar och då kan du få olika meritvärden i samma universitetsansökan.
    Som sagt, i de flesta fallen rekommenderas att inte utöka sitt gymnasieprogram utan koncentrera på att läsa endast på heltid, 2500poäng.
    Hänvisning/lästips: gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

    Studie- och yrkesvägledare