Waseemassaf11

    Hej Jag är intresserad av att läsa någon utbildning som gör det möjligt för mig att jobba inom medicin-uppfinning. Jag gillar att undersöka sjukdomar, och skapa och uppfinna mediciner, jag vill alltså bli en forskare i detta område. Vilka utbildningar (program) ger mig det här möjligheten efter studiet? Jag hörde olika saker, vissa säger Molekylärbiologiprogrammet passar dig, vissa säger Kemiprogrammet, Biomedicinprogrammet. Jag vet inte vad jag ska välja. Alla dessa utbildningar kräver höga meritvärde ju, men jag vill få den enklaste vägen för mina merit är bara ca 17 poäng. Kan ni råda mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vägen till att bli forskare är mycket lång och många gånger även "krokig" och osäker. Det går på förhand inte att garantera vem som kan nå målet och blir forskare. För att forska inom medicin och läkemedel kan man ha grundutbildning från läkarprogrammet, från kandidatutbildning i kemi, biologi eller kanske t o m inom fysiologi eller någon annan "liknande"/närliggande ämne... Det går inte att säga: "läs den här utbildningen så blir du sedan forskare i medicin/läkemedel", utan man börjar läsa på grundnivå och läser så mycket inom medicin, kemi och biologi man kan och försöker sedan komma vidare, via utbildningen på avancerad nivå, och söka, när man har relevant utbildning på avancerad nivå, till forskarutbildningen.
    Konkurrensen är tuff. Det är bara en liten del av de som från början vill bli forskare som faktiskt blir det. Vägen till att bli forskare är, som sagt, lång, osäker och ganska svår med tuff konkurrens från andra personer som du får "slåss" mot för att få plats på varje nästa steg mot målet att bli forskare.
    Du får gärna samråda med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges. Du kan annars börja läsa kemi på universitetet, antigen kandidatprogrammet i kemi eller en kurs i kemi och se sedan vart det "bär"... du kan under utbildningen diskutera med dina universitetslärare och få råd kring vad du kan göra för att närma dig ditt mål i att bli forskare.

    Studie- och yrkesvägledare