Hej! Jag är väldigt säker på att jag vill läsa språkvetarprogrammet med huvudområde lingvistik på UU i vår, men har dock länge funderat på att bli lärare senare. Min fråga är om kurser inom lingvistik skulle kunna räknas som studier inom svenska och därmed kan leda till behörighet till KPU efteråt eller om jag skulle behöva läsa t.ex. svenska vid sidan av för att få behörighet i ämnet? Jag läste humanistiska programmet i gymnasiet och läste därmed ämnet Människans Språk som var grundläggande lingvistik, och jag undrar om jag kanske skulle kunna bli lärare i typ det ämnet då genom att endast läsa de pedagogiska delarna av utbildningen, inte ett ämne eller om det inte går att få en lärarexamen utan ett specifikt giltigt ämne? Tack för svar.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Lingvistikens giltighet i senare studier?
1 Svar
Hej Felicia,
behörighet inför KPU, kompletterande ped.utbildning är idag att man har minst 90 högskolepoäng i ett ämne som undervisas på grund- eller gymnasieskolan. Alltså man måste ha 90 högskolepoäng i ämnet Svenska eller i SAS, svenska som andraspråk (som lägst) - och detta för att kunna bli lärare för grundskolan;
Gymnasielärare måste ha minst 120 hp i sitt första (eller enda) undervisningsämne.
KPU prioriterar sökande som ska bli behöriga lärare i flera ämnen (i 2 ämnen, som gymnasielärare) och i 3 ämnen - för grundskolelärare.
Människans språk är ett "litet ämne" inom gymnasieskolan; det finns 2 kurser - totalt 200 poäng. Ämnet är inte obligatorisk på alla gymnasieprogram (jämför med svenska, engelska och matematik och andra "allmänna ämnen" som samhälls-, religions- och naturkunskap). Om man ska undervisa endast i ämnet Människans språk - blir det kanske i bästa fall halvtidstjänst (dock tror jag att det är mer realistiskt att förvänta sig att det blir en tjänst på kanske max 20% av heltid).
Lärare i "människans språk" - hör till yrket Lärare i "vissa ämnen".
Vem är Behörig lärare i ämnet Människans språk?
En lärares kompetens är relevant för ämnet människans språk om hen
1.har behörighet i något av ämnena i gymnasieskolan: Engelska, Moderna språk, Svenska eller svenska som andraspråk i kombination med något av ämnena: Engelska i gymnasieskolan, Moderna språk i gymnasieskolan eller Latin i gymnasieskolan och med godkänt resultat har genomgått utbildning om 15 högskolepoäng inom lingvistik eller motsvarande språkvetenskaplig kompetens,
2.med godkänt resultat har genomgått utbildning om 60 högskolepoäng inom lingvistik, eller
3. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.
Punkt nr.3, ovan - "på annat sätt" - här är det rektors bedömning som gäller. I brist på behöriga lärare kan även obehöriga få undervisa.
- alltså En kurs är obligatorisk på Humanistiska programmet. Det är 100 Unervisningstimmar per läsår och endast för elever på HU.
HU erbjuds idag på ca 50 gymnasieskolor (av totalt ca 900 gymnasieskolor).
Som vi på Fråga SYV tolkar reglerna (som gäller nu - tänk på att det kan bli förändringar i framtiden), så skulle du med 60 hp godkända studier i lingvistik vara behörig att undervisa i ämnet Människans språk på gymnasieskolan; ämnet är dock litet - du kanske i bästa fall får 20% av en heltidstjänst, eller t o m endast 10% (du kanske får jobb en förmiddag i veckan med lön därefter).
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga