Hej Emma,
    i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta:

    Malmö, 7 sept. 2018 - Att-utveckla-introduktionsprogrammen---yrkespaket-lärlingsliknande-former-overgangar;

    Malmö, 18 spet. 2018 - Grundsärskolan: forandringar i timplan/läroplan-och-kursplaner;

    Malmö, 28 sept. 2018 - APL-inom-gymnasiesärskolan-och-sarskild-utbildning-for-vuxna;

    Malmö, 18-19 okt.2019 - Sett Syd (konferens & mässa);

    Malmö, 24 okt. 2018 - Kollegialt lärande inom hållbar utveckling samt naturvetenskap och teknik;

    Kika gärna även på europeiska-sprakdagen, den 26 sept. Och på de Gymnasiemässor >> som äger rum runt om i Sverige. De gymnasiemässor som vi i dagens läge känner till, som kommer äga rum i Skåne är:

    "Gymnasiemässa på Qpoolen i Hässleholm 3 okt 2018 kl.9-19"

    "Gymnasiemässa på Kristianstads Arena 9 okt 2018, kl.8.30-20.00"

    "Mässa på Sparbanken Skåne Arena i Lund 11 okt 2018 kl.8.30-18.00"

    "Gymnasiemässa på Ystad Arena 23 okt 2018"

    "Malmömässan Hyllie 8-10 nov 2018"

    "Mässa 17 nov 2018, kl. 10-16 på Helsingborg Arena, A-hallen"

    samt Gymnasiedagarna (för åk8 elever), som äger rum på skoltid 24-25 april 2019 i Helsingborg.

    • :

      Hej, tack så mycket för svar!

      Jag glömde tillägga och fråga om det finns någon mässa, konferens för SYVare som jobbar med stöd och matchning?

    • Anna : Den frågan - om ev. konfererns för SYV-are som jobbar med Stöd-och-Matchning kanske man kan, med fördel, ställa till Arbetsförmedlingen - detta för att Stöd-och_matchning är ett uppdrag från Arbetsförmedlingen. Vägledningsföreningens konferens kommer i år hållas i Göteborg /2-4 oktober 2018/.
    • Saga : Sett Syd - http://settsyd.se/- kan jag rekommendera; tyvärr är det inte just nischat mot Stöd- och matchning, men en "allmän" konferens/mässa. men kika gärna på http://settsyd.se/.
    • Saga : Kika också på Konferensen i Malmö 9 nov - "Hållbart samhälle": https://crossmediaevents.se/konferensen-hallbart-samhalle-malmo/
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    vi fick idag svar från SYV-programmet på Stockholms universitet. Var god läs nedan:

    "... känner inte till att det finns någon fortbildningsanordnare specifikt för SYV inom stöd-och matchning. Vägledarföreningens konferenser riktar sig dock till alla som arbetar med vägledning och strävar alltid efter att ha ett vidare perspektiv än enbart skola. I höst (2018) ges även den internationella IAEVG-konferensen i Sverige, Göteborg. Andra konferenser med vägledningsinriktning erbjuds också av olika konferensarrangörer men de är nog inte specifikt inriktade på stöd och matchning utan vägledningsfrågor rent generellt och ofta med utbildningsperspektiv (såvida inte arbetsförmedlingen erbjuder något)... Dessa får en hålla koll på via återkommande sökningar på nätet. Ett sätt att också hålla koll på vad som är aktuellt vad gäller utbildning och konferenser för vägledare både i Sverige och internationellt kan vara via Vägledarföreningens hemsida http://www.vagledarforeningen.se/ och Euroguidance Sverige https://www.uhr.se/syv/infor-en-utlandsvistelse/euroguidance-arbetar-for-dig/

    Vänligen

    Liselotte