Vlora

    Hej! Jag har hittat en en utbildning på Sensus.se där man betalar för sin utbildning, det är ingen CSN berättigad utbildning. Jag tänkte då läsa löneadministratör för att sedan läsa vidare till lönespecialist (diplomerad lönespecialist) som man då betalar själv. Är det något ni kan rekommendera? ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! menar du den här utbildningen på ett studieförbund Sensus: sensus.se/kurser-och-evenemang/diplomerad-lonespecialist ? Enligt informationen på utbildningens egen webbplats motsvarar den 80 studietimmar, alltså 2 veckors studier på heltid.
    Om vi jämför med yrkeshögskoleutbildningar som är på 300 yrkeshögskolepoäng = 3 terminer på heltid, alltså 60 veckor på heltid, då ser man att en yh-utbildning är 30 ggr större och den innehåller även praktik (LiA, lärande i arbete) + står under myndigheten för yrkeshögskola som kollar kvalité på utbildningen. På så sätt, så skulle jag personligen söka till yrkeshögskola, men du får göra som du tycker blir bäst. Om du inte vill eller kan läsa på yrkeshögskola, då är någon utbildning bättre än ingen utbildning, men jag kan inte lova att du får jobb pga du gick utbildning som i sin omfattning motsvarar 2 veckors studier.
    Se exempel på yrkeshögskoleutbildningar inom samma kunskapsområde som du är intresserad av;
    utbildning/affarshogskolan/payroll-controller-uddevalla
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/lonespecialist-tuc-linkoping
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/tuc-lonespecialist-jonkoping

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Ja det är den utbildningen jag menar. Jag har nämligen sökt lönespecialist utbildningen på TUC 4 gånger och jag kommer aldrig in. Just därför undra jag om detta kan vara något bra alternativ?
    • Milla : Det är vad Arbetsgivare tycker som kommer att spela roll, inte vad jag tycker. Om du har pengarna och motivationen, får du gärna chansa. Jag kan inte lova att den utbildning kommer leda till ett jobb men kanske... ingenting är omöjligt. Som sagt, Någon utbildning är bättre än ingen utbildning.
    • Milla :

      Om du vill bättre "rusta upp dig" och lättare komma in på en yrkeshögskoleutbildning kan jag rekommendera följande: skaffa dig mer arbetslivserfarenhet (även praktik kan hjälpa till, i fall du ej får ett jobb), läs mer matte och företagsekonomi (sök gymnasiala kurser på komvux eller "i värsta fall" bedriv självstudier; för matte finns en mycket bra sida www.matteboken.se). Se om du kan på något sätt lära dig något löneutbetalningssystem (det finns många olika); kan finnas möjlighet att hitta på Internet och lära sig i alla fall grunderna. Att kunna minst ett (men helst flera) löneutbetalningssystem är en stor fördel om man vill jobba inom "löne-frågorna". Om du kan få hjälp på arbetsförmedlingen, be om att få gå på arbetspraktik någonstans där du kommer i kontakt med lönefrågorna och/eller gå en kurs/utbildning där du kan lära dig något löneutbetalningssystem.

    • : Jag har nyligen läst företagsekonomi 1 och 2. Tack ska kolla och se vad jag kan göra
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer